post

Romans w regulaminie pracy – 12% firm w Polsce zakazuje związków w pracy.

Co piąta firma w Polsce akceptuje związek między pracownikami. W 12% firm są one jednak zakazane. Czy słusznie? Jak związki w pracy wpływają na firmę i jej rozwój? Lepiej zakazywać czy wspierać?

Badania serwisu pracy Praca.pl przeprowadzone wśród użytkowników serwisu pokazują, że większość firm w Polsce nie stosuje żadnej polityki wobec związków czy romansowania w pracy. O ile w 12% przedsiębiorstw takie relacje są wyraźnie zakazane, a w 20% dopuszczalne, to 68% firm nie ma żadnych regulacji w tym zakresie.

Zwiazki w pracy2

Na świecie sytuacja wygląda de facto podobnie. Z badania Vault’s 2015 Office Romance Survey wynika, że tylko 28% firm ma uregulowane kwestie związków między pracownikami (29% nie posiada takich regulacji, a w przypadku 43% firm badani nie byli w stanie powiedzieć, czy ich pracodawca je ma czy nie – czyli nawet jeśli regulacje istnieją, pracownicy ich nie znają). Generalnie jednak nastawienie firmy do związków między pracownikami jest obojętne bądź negatywne (25% firm zniechęca pracowników do tego typu „aktywności”. Wspiera je zaledwie 5%.

 

Jak widać wszystko zależy od kultury organizacji i miejsca w którym firma funkcjonuje. W Japonii wspiera się biurowe związki, choć wynika to nie tyle z otwartości pracodawców, ile troski o to, że Japończycy w ogóle w związki wchodzić nie chcą (ponad 40% Japończyków w wieku 20-30 lat twierdzi, że związki są zanadto kłopotliwe – bad. Cabinet Office).

 

Zwolnienie za romansowanie?

 

A jakie środki mają do dyspozycji przedsiębiorcy. Czy faktycznie mogą zakazywać bądź wspierać związki w pracy?

Z Kodeksu Pracy nie wynika żaden przepis, na którym można by się było oprzeć. Za to z badań CBOS zrealizowanych w 2011 roku wynika, że 34% zdrad i romansów w związkach związanych było z miejscem pracy. A takie relacje prowadzą często do problemów – i to zarówno prywatnych jak i wpływających na firmę. Z drugiej strony, jak wynika z ankiety przeprowadzonej dwa lata temu przez Praca.pl, prawie 25% Polaków swoją drugą połówkę poznało w pracy. Sprawa nie jest prosta, stąd wiele firm nie decyduje się na uregulowanie kwestii związków w pracy w regulaminie, podejrzewając, że źle wpłynie to na morale pracowników.

 

Zapis w regulaminie pracy zakazujący wchodzenia w intymne relacje z pracownikami nie jest wcale taki prosty do obrony. Jakby nie patrzeć, jest to wchodzenie w sferę prywatnego życia pracownika. W pewnych sytuacjach można zakaz obronić względami czysto zawodowymi  – np. utratą obiektywizmu przez menedżera, ale w wielu przypadkach zapis regulaminu będzie po prostu martwy. Pracownik, który wie, że romans jest zakazany będzie się po prostu lepiej ukrywał.

 

Zwolnić za romans też nie bardzo jest jak – oczywiście przy umowie na czas określony powodów zwolnienia podawać nie trzeba. Jeśli jednak pracownik ma umowę na czas określony, to jeśli powodem wręczenia mu wypowiedzenia będzie zbytnia zażyłość z kolegą z innego działu, sprawa może skończyć się w sądzie pracy i to pracodawca będzie musiał wykazać, że pracownik opuścił się w pracy lub dokonał nadużyć.

 

Polacy przeciwko romansom w biurze

 

Choć na świecie większość pracowników  uważa, że w romansach biurowych nie ma nic złego (Vault Office Romance 2015 r wskazuje, że zaledwie 5% ankietowanych uważa, że biuro to nie miejsce na amory), w Polsce przeciwnych romansowaniu jest 34% (bad. Praca.pl 2013).  Być może to właśnie powoduje, że regulacji w regulaminach pracy w tym temacie nie ma aż tak wielu, a te które spotykamy dotyczą najczęściej międzynarodowych korporacji, które po prostu posiłkują się ustaleniami swoich zagranicznych oddziałów.

 

Znane pary, które poznały się w pracy

 

Biurowy romans to niekoniecznie dramat dla firmy i pracowników. To również szansa na poznanie kogoś wartościowego, z kim zwiążemy się na całe życie. W pracy poznali się między innymi:

  • Barack i Michelle Obama
  • Sergey Brin (Google) i Anne Wojcicki (pracownik Google)
  • Kevin Bacon i Kyra Sedgwick (aktorzy z planu filmowego)
  • Angelina Jolie i Brad Pitt (aktorzy z planu filmowego)
  • Jeff Bridges i Susan Gesto (aktor i kelnerka na planie filmowym)

Artykuł pochodzi ze strony praca.pl

About Mariusz

Opis

Speak Your Mind

*

Przeczytaj poprzedni wpis:
Dress code to nie znaczy zawsze to samo.

Wyniki ankiety przeprowadzonej przez portal Praca.pl wskazują na istnienie tendencji do zwiększania swobody pracowników w decyzjach dotyczących ich biznesowego dress...

Zamknij