Archiwista – co to za zawód, jak zostać archiwistą

Archiwista to zawód, w którym sprawdzą się osoby skrupulatne, dokładne, dbające o najdrobniejsze szczegóły. Kim jest archiwista i jakie są jego obowiązki? Jakie wymagania trzeba spełnić, żeby móc rozpocząć karierę w tym zawodzie? Jakie są przeciętne zarobki archiwistów?

Archiwista – kto to taki?

Archiwista jest to osoba zatrudniona w archiwach różnych instytucji. Do jej obowiązków należy przechowywanie, gromadzenie, porządkowanie, ewidencjonowanie, zabezpieczanie, a także wydawanie materiałów znajdujących się w archiwum. Osoba zatrudniona na stanowisku archiwisty może tworzyć bazy danych, przetwarzać dokumenty w formie papierowej na postać elektroniczną. Do zadań archiwistów należy przetwarzanie materiałów elektronicznych i elektroniczne zarządzanie zgromadzoną dokumentacją. Archiwista dokonuje oceny, czy materiały znajdujące się w archiwum nadają się do użytku, czy też przyszedł czas na to, żeby je zniszczyć. Dba również o to, żeby dokumenty zachowały się w jak najlepszym stanie. Od archiwistów oczekuje się czasami pilnowania, żeby niepożądane osoby nie miały dostępu do archiwum.

Gdzie pracują archiwiści?

Osoby zatrudnione jako archiwiści pracują w bibliotekach, różnego rodzaju instytucjach państwowych, instytucjach kościelnych, muzeach, szpitalach, archiwach zakładowych i państwowych, a także w innych placówkach, gdzie przetrzymywane są zbiory dokumentów.

Jak zostać archiwistą?

Żeby rozpocząć karierę w zawodzie archiwisty należy ukończyć studia na kierunku archiwistyka i zarządzanie dokumentacją (studia dostępne są w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym). Absolwenci innych kierunków studiów mogą zdecydować się na studia podyplomowe z zakresu archiwistyki.

Absolwenci szkół średnich, którzy chcieliby podjąć pracę archiwisty, jednak nie są gotowi na podjęcie studiów wyższych mogą zdecydować się na policealne studium. Studium trwa zazwyczaj dwa lata i daje tytuł technika archiwisty. Należy jednak pamiętać, że ukończenie szkoły policealnej nie daje jak dużych możliwości awansu jak studia wyższe.

Jakie możliwości awansu ma archiwista?

Początkujący archiwiści wykonują swoje obowiązki w magazynie archiwum. Zazwyczaj nie otrzymują od razu samodzielnego stanowiska i pracują jako asystenci archiwisty. Wraz ze zdobywaniem nowego doświadczenia zawodowego awansują na młodszego archiwistę, a później na kustosza lub samodzielnego archiwistę. Największe możliwości rozwoju w tym zawodzie mają osoby z wykształceniem wyższym i długim doświadczeniem.

Jakie cechy charakteru powinna posiadać osoba pracująca jako archiwista?

Archiwista nie jest zawodem dla każdego. Osoby, które najlepiej sprawdzają się w tej pracy są doskonale zorganizowane i skrupulatne. W zawodzie archiwisty ważna jest dbałość o najdrobniejsze detale. Konieczna jest wręcz niebywała dokładność.

Dobry archiwista musi wyróżniać się doskonałą pamięcią. Tylko dzięki niej będzie w stanie odnaleźć się w stosach dokumentów. Niezmiernie ważne w tym zawodzie są cierpliwość i opanowanie gdyż wykonywanie jednej czynności przez bardzo długi czas to codzienność archiwisty. Pracownik, który straciłby cierpliwość mógłby wykonywać swoją pracę niedokładnie.

Archiwiści muszą być osobami samodzielnymi, gdyż w archiwach pracuje zazwyczaj niewiele osób, które można by poprosić o pomoc. Warto być także przygotowanym na długie godziny pracy w samotności (archiwista to zawód, w którym sprawdzą się zwłaszcza introwertycy).

Kandydat na archiwistę musi odznaczać się wytrwałością, gdyż znalezienie zagubionego dokumentu lub archiwizowanie zaległych akt to zajęcia, które większość osób wyprowadzą z równowagi.

Jakie są zarobki archiwistów?

Zarobki archiwistów nie należą do wysokich. Statystyki pokazują, że nie przekraczają one średniej krajowej. Oczywiście wiele zależy od tego w jakim miejscu jesteśmy zatrudnieni, jakie mamy doświadczenie i wykształcenie. Najniższe zarobki osiągają osoby z wykształceniem policealnym.

Jakie są zalety i wady pracy w zawodzie archiwisty?

Jedną z największych zalet zawodu archiwisty jest stabilność zatrudnienia. Z pewnością jest to praca dla osób mających rodziny i pragnących poświęcić większość czasu swoim najbliższym. Obowiązki archiwisty nie zmieniają się dynamicznie, dlatego przedstawiciele tego zawodu nie muszą stale podnosić swoich kwalifikacji. Dla części osób (zwłaszcza introwertyków) wielkim atutem tego zawodu jest mały kontakt z ludźmi. Archiwista pracuje w ciszy i spokoju, jego praca nie generuje wiele stresu. Dużym plusem jest również przejrzysta ścieżka kariery. Archiwiści pracują w stałych godzinach, nie pracują w święta i weekendy, co umożliwia im zaplanowanie czasu wolnego z dużym wyprzedzeniem.

Wadą pracy archiwisty są niskie zarobki. Na lepsze pensje mogą liczyć jedynie osoby z wyższym wykształceniem i wieloletnim doświadczeniem. Archiwiści pracują w zamkniętych pomieszczeniach, wśród dokumentów, które nie były dotykane przez wiele lat. W efekcie mają stały kontakt z kurzem. Z tego względu zawód archiwisty nie będzie odpowiedni dla alergików czy osób chorujących na astmę.

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay on op - Ge the daily news in your inbox