Organizator ślubów – co warto wiedzieć o tym zawodzie, jakie są obowiązki tego pracownika

Organizator ślubów to jak sama nazwa wskazuje specjalista odpowiedzialny za planowanie i organizowanie ceremonii ślubnych. Jakie są szczegółowe obowiązki organizatora imprez ślubnych? Jakie wykształcenie jest potrzebne, żeby móc rozpocząć pracę w tym zawodzie? Na jakie wynagrodzenie może liczyć organizator imprez ślubnych?

Organizator ślubów – podstawowe informacje

Organizator ślubów (nazywany także konsultantem ślubnym, koordynatorem ślubnym, doradcą ślubnym) to zawód o charakterze usługowym. Organizator wykonuje swoją pracę na zlecenie i w imieniu pary młodej. W zależności od zlecenia może on zajmować się częściową lub kompleksową obsługą ślubu i przyjęcia weselnego. Do szczegółowych obowiązków organizatora imprez ślubnych zaliczamy prowadzenie konsultacji ze zleceniodawcami, poznawanie potrzeb i oczekiwań klienta, ustalanie z klientem zakresu wykonywanych prac. Konsultant w oparciu o zebrane informacje ustala harmonogram działań i scenariusz uroczystości ślubnej, przygotowuje wstępną ofertę organizacji uroczystości, zajmuje się dobieraniem podwykonawców do realizacji zadań znajdujących się w scenariuszu imprezy, w imieniu klienta prowadzi negocjacje z podwykonawcami. Niezwykle ważnym zadaniem organizatora ślubu jest przygotowanie kosztorysu organizacji ślubu i wesela, prowadzenie negocjacji z klientem, podpisywanie umów z podwykonawcami. Organizator koordynuje przebieg uroczystości ślubnej, a także przyjęcia weselnego, rozlicza koszty imprezy z podwykonawcami i zleceniodawcą. Istotnym elementem jego pracy jest prowadzenie dokumentacji związanej z realizacją imprezy, organizowanie uroczystości zgodnie z zasadami BHP, ergonomii, ochrony środowiska, ochrony przeciwpożarowej.

Jak zostać organizatorem ślubów?

W zawodzie organizatora ślubów nie ma minimalnego wykształcenia. Część pracodawców szukających pracowników zajmujących się organizacją ślubów i wesel może oczekiwać od kandydatów wykształcenia średniego zawodowego lub studiów związanych z zarządzeniem (jednocześnie wykształcenie nie jest najważniejszym warunkiem – zdecydowanie ważniejsze jest doświadczenie na podobnym stanowisku).

Atutem kandydata może być posiadanie dyplomu technika żywienia i usług gastronomicznych, dyplomu kierunku związanego z organizacją eventów. Przydatne mogą być także kursy i szkolenia dla konsultantów ślubnych, a także zaświadczenia o znajomości języków obcych.

Organizator imprez ślubnych musi często się przemieszczać, dlatego wymaga się od niego posiadania prawa jazdy kategorii B.

Jakie cechy powinien mieć kandydat na organizatora ślubów?

Kandydat na organizatora ślubów musi być osobą doskonale zorganizowaną, posiadającą wysoko rozwinięte kompetencje interpersonalne (pracownik musi mieć łatwość nawiązywania i utrzymywania kontaktów). Niezwykle ważna w tym zawodzie jest umiejętność pracy pod presją czasu, ponadprzeciętna odporność na stres (w przypadku pracy z ludźmi stresowe sytuacje zdarzają się regularnie, a jeżeli chodzi o imprezy wywołujące tak wiele emocji jak śluby – jeszcze częściej). Kandydat powinien potrafić porozumieć się z osobami wywodzącymi się z różnych środowisk, o różnym wykształceniu, religii. Ważna jest także umiejętność płynnego wyrażania swoich myśli zarówno w mowie, jak i na piśmie, zdolność negocjacji, pozytywne nastawienie do ludzi (w zawodzie tym najlepiej sprawdzą się ekstrawertycy).

Pożądaną cechą jest dobra prezencja (kandydat nie musi być osobą piękną, ważne jest natomiast, żeby był zadbany i elegancki). Liczą się samodzielność, ale też umiejętność pracy zespołowej, umiejętności przywódcze, nastawienie na rozwiązywanie problemów.

Organizator ślubów – środowisko pracy

Organizator imprez ślubnych wykonuje swoje obowiązki zarówno w pomieszczeniach, jak i w plenerze. Jego praca wiąże się z częstym przemieszczaniem, spotkaniami z różnymi ludźmi, rozmowami bezpośrednimi i telefonicznymi. Praca odbywa się w różnych godzinach. Organizator może pracować nawet w weekendy i święta.

Organizator ślubów – zarobki

Zarobki organizatorów ślubów są bardzo zróżnicowane i wynoszą od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Wielu specjalistów pracuje w oparciu o prowizję – otrzymują oni około 10% kwoty budżetu wesela. Mogą liczyć również na rabaty od podwykonawców usług.

Jeżeli organizator jest zatrudniony w dużej firmie, może liczyć również na benefity pozapłacowe – na przykład dodatkowe ubezpieczenie, możliwość korzystania z prywatnej opieki medycznej, karnety na zajęcia sportowe.

Jak zostać organizatorem ślubów?

Osoby, które czują, że mają predyspozycje do wykonywania zawodu związanego z organizacją ślubów mogą zacząć swoją karierę zawodową od pomocy w organizacji ślubów rodziny i znajomych. Należy liczyć się z tym, że początkowo ich praca będzie nieodpłatna, pozwoli jednak na zdobycie doświadczenia i nawiązanie cennych kontaktów. Możemy zdecydować się na założenie własnej działalności gospodarczej lub szukać pracy na etacie – wówczas będziemy potrzebowali profesjonalnego CV i listu motywacyjnego.

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay on op - Ge the daily news in your inbox