Praca w call center – jakie są jej plusy i minusy?

Praca w call center cieszy się dużą popularnością, gdyż stosunkowo łatwo jest ją otrzymać. Pracodawcy nie wymagają specjalistycznego wykształcenia, często przyjmują kandydatów bez zawodowego doświadczenia. O czym powinna wiedzieć osoba zamierzająca podjąć pracę na infolinii – jakie są zalety i wady takiej formy zatrudnienia?

Jakie korzyści daje nam podjęcie pracy w call center?

Praca w call center polega zazwyczaj na telefonicznej sprzedaży produktów i usług. Osoba ją wykonująca może zajmować się także przeprowadzaniem telefonicznych ankiet czy udzielaniem informacji interesantom dzwoniącym na infolinię.

Jedną z niewątpliwych zalet tej pracy jest fakt, że może podjąć ją każda osoba, która posiada dobrą dykcję. Nie ma tu praktycznie żadnych wymogów dotyczących wykształcenia. Brak wysokich wymagań sprawia, że praca w call center jest chętnie wybierana przez osoby, którym zależy na szybkim znalezieniu zatrudnienia. Praca w call center może być pierwszym miejscem zatrudnienia dla osób pragnących zdobyć zawodowe doświadczenie.

Dla wielu pracowników call center niewątpliwą zaletą ich pracy są elastyczne godziny. Pracodawcy chętnie godzą się, żeby pracownicy pracowali wieczorami lub w weekendy. Jest to doskonałe rozwiązanie dla studentów, którzy muszą łączyć pracę z nauką, a także dla osób posiadających już stałe miejsce pracy i pragnących dorobić do pensji.

Praca w call center jest w dużej mierze uzależniona od efektów (do wynagrodzenia podstawowego do doliczane są premie), co jest dużym plusem dla zmotywowanych pracowników, którzy są bardziej skuteczni od innych.

Podjęcie pracy w call center może być znakomitym rozwiązaniem dla osób, które w przyszłości zamierzają pracować z klientem. Studenci, którzy mają w planach podjęcie pracy jako doradcy klienta w banku dzięki doświadczeniu wyniesionemu z call center zyskują znaczną przewagę nad innymi kandydatami (posiadającymi to samo wykształcenie, jednak bez doświadczenia zawodowego).

Zatrudnienie w call center (jako sprzedawcy telefoniczni) to znakomity sposób na poznanie technik sprzedażowych. Wszyscy nowo zatrudnieni pracownicy przechodzą szkolenie sprzedażowe, dzięki któremu zdobywają kompetencje niezbędne do wykonywania swojej pracy.

Dzięki zatrudnieniu na stanowisku konsultanta telefonicznego zdobywamy kompetencje miękkie, które przydadzą się nam w karierze zawodowej. Uczymy się komunikatywności, panowania nad stresem, rozwiązywania problemów, uważnego słuchania, a także wyrażania się w sposób zrozumiały dla każdego odbiorcy.

Osoby, które na początku swojej kariery zawodowej mierzą się z trudnymi klientami i stresującymi sytuacjami, w przyszłości radzą sobie znacznie lepiej niż pracownicy, którzy nie mają na swoim koncie takiego doświadczenia.

Jakie są wady pracy w call center?

Praca w call center choć dla wielu osób jest bardzo satysfakcjonująca posiada też swoje wady. W wielu firmach pracownicy wykonują swoje zawodowe obowiązku w głośnym i zatłoczonym biurze typu open space, co samo w sobie jest stresujące i męczące. Praca w call center może być nie najlepszym wyborem, kiedy jesteśmy introwertykami i cenimy sobie ciszę i spokój.

Konsultanci często pracują w niestandardowych godzinach, co dla niektórych jest zaletą, dla innych poważną wadą. Taka praca jest dużym problemem dla osób mających rodziny i pragnących prowadzić uporządkowane życie. Niestety zdarza się, że pracownicy nie mają 100-procentowego wpływu na swój grafik i zmuszeni są dostosować się do godzin pracy firmy.

Dla wielu pracowników dużym problemem jest fakt, że w call center nie ma miejsca na kreatywność i własną inicjatywę. Pracownik zmuszony jest postępować według schematu narzuconego mu z góry.

Zanim podejmiemy pracę w call center musimy pamiętać, że wiąże się ona ze stałym kontaktem z ludźmi, którzy są różni. Nie jest to zajęcie dla osób nie posiadających dużej odporności psychicznej, przejmujących się każdym złym słowem.

W wielu miejscach pracownicy call center mają do zrealizowania plan. Jeżeli prace nie posuwają się w pożądanym tempie, może to rodzić duży stres.

Również zarobki mogą być wadą tej pracy. Są osoby szczególnie skuteczne, które otrzymują wysokie premie, jednak trzeba powiedzieć to otwarcie – należą oni do mniejszości. Większość pracowników call center zarabia znacznie poniżej średniej krajowej. Ich zarobki mogą okazać się niewystarczające na wynajęcie mieszkania i utrzymanie.

Praca w call center – idealny kandydata

Praca w call center wydaje się odpowiednia dla osób, którym zależy na elastycznym grafiku, pewnych siebie, lubiących pracować z ludźmi, posiadającymi jasno określony cel zawodowy. Jeżeli pracownik zamierza w przyszłości pracować z klientami, traktuje pracę w call center jako ważny etap rozwoju. Wszystkie trudne i stresujące sytuacje są dla niego przede wszystkim ważnymi lekcjami, a nie powodem do zmartwień.

Jak każda praca, także praca w call center posiada swoje jasne i ciemne strony. Przed wysłaniem CV warto jest je przeanalizować i zastanowić się dobrze, czy jest to zajęcie odpowiednie dla nas.

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay on op - Ge the daily news in your inbox