Praca w Kanadzie – podstawowe informacje

Kanada jest powszechnie uważana jako jedno z najlepszych państw do życia. Nie dziwi więc, że wielu Polaków marzy o rozpoczęciu pracy w tym kraju. Nie jest to proste choćby ze względu na ogromne odległości. Jak zdobyć pracę w Kanadzie? Jak zorganizować wyjazd do tego kraju?

Jakie warunki trzeba spełnić, żeby rozpocząć pracę w Kanadzie?

Obywatel Polski nie może ot tak wyjechać do Kanady i zacząć pracować. Przed podjęciem zatrudnienia konieczne jest załatwienie wielu formalności. Zgodnie z informacjami kanadyjskiego Urzędu do spraw Imigracji osoba z zagranicy, która chce rozpocząć pracę w Kanadzie musi otrzymać ofertę zatrudnienia od kanadyjskiego pracodawcy, zdobyć potwierdzenie swoich zawodowych kwalifikacji, potwierdzić znajomość języka (w Kanadzie językami urzędowymi są francuski i angielski).

Propozycję pracy możemy otrzymać aplikując na wybrane stanowisko jeszcze będąc w Polsce (warto jest przedstawić referencje od poprzednich pracodawców, idealnie byłoby, gdyby były one napisane po angielsku lub po francusku). Młodzi ludzie mają dodatkowo szanse wziąć udział w programie work&travel.

Kiedy otrzymamy propozycję pracy od kanadyjskiego pracodawcy musimy jeszcze poczekać na pozwolenie na pracę. Musimy zdawać sobie sprawę, że oferta, którą otrzymaliśmy będzie oceniana przez kanadyjski Urząd ds. Zatrudnienia i Rozwoju Społecznego (EKBiO). Urzędnicy będą sprawdzali między innymi ilu Kanadyjczyków ubiegało się o nasze stanowisko (obywatele Kanady zawsze mają pierwszeństwo przed obcokrajowcami), z iloma obywatelami Kanady przeprowadzono rozmowy kwalifikacyjne, czy pracodawca zadał sobie trud, żeby znaleźć pracowników wśród obywateli swojego kraju. Urząd będzie sprawdzał dlaczego ich kandydatury zostały odrzucone, czy w danej firmie rzeczywiście brakuje pracowników, czy w firmie nie mają miejsca spory pracownicze.

Zanim otrzymamy pozwolenie na pracę urzędnicy będą zastanawiali się, czy jesteśmy w stanie przenieść swoje doświadczenie i unikalne umiejętności na kanadyjski grunt, czy zatrudnienie nas pomoże w stworzeniu nowych miejsc pracy dla Kanadyjczyków.

Kanadyjscy urzędnicy sprawdzają także, czy dana oferta pracy nie jest krzywdząca dla obcokrajowca pod względem finansowym, czy oferta, którą otrzymujemy jest zgodna z przepisami prawa pracy.

Należy zdawać sobie sprawę, że szanse na zdobycie pozwolenia na pracę bardzo wzrastają, gdy ubiegamy się o zatrudnienie w małej miejscowości (w małych miastach konkurencja jest zdecydowanie mniejsza i są duże szanse, że żaden Kanadyjczyk nie ubiegał się o nasze stanowisko).

Większe możliwości dla ludzi młodych

Osoby młode (do 35 roku życia) mają większe szanse na podjęcie pracy w Kanadzie, gdyż mogą ubiegać się o wizę work&travel lub skorzystać z programu International Experience Canada, który pozwala przez rok pracować i podróżować po Kanadzie.

Praca w Kanadzie – informacje dla pracowników

Osoby, które znajdują się już na terenie Kanady i chcą podjęć pracę potrzebują numeru NOC (czyli National Occupational Classification), który jest wykorzystywany do klasyfikowania zawodów. Wszystkie profesje pogrupowane są ze względu na obowiązki zawodowe i rodzaj wykonywanej pracy. Niezmiernie ważny jest także numer SIN (czyli Social Insurance Number) – jest to odpowiednik polskiego NIP-u. Jest on niezbędny do rozpoczęcia pracy w tym kraju, a także do uzyskania ubezpieczenia pracowniczego i dostępu do programu emerytalnego.

Musimy mieć świadomość, że formalności związane ze staraniami o pracę mogą się różnić w zależności od prowincji, w której mieszkamy. Przykładowo w jednak prowincji wykonywany przez ans zawód może być regulowane (w przypadku chęci podjęcia zawodu regulowanego musimy posiadać kanadyjski dyplom, ewentualnie certyfikat), w innej nie.

Polacy podejmujący pracę w Kanadzie bardzo cenią fakt, że dla kanadyjskiego pracodawcy ich narodowość nie ma żadnego znaczenia (Kanada jest krajem gdzie żyją ludzie różnych narodowości i kultur).

Jak napisać CV dla kanadyjskiego pracodawcy?

Zanim rozpoczniemy starania o pracę w Kanadzie, powinniśmy zdawać sobie sprawę, że kanadyjskie CV (resume) pod kilkoma względami różni się od polskiego. Przede wszystkim w dokumencie tym nie zamieszcza się swojego zdjęcia, daty urodzenia, danych o stanie cywilnym, informacji o posiadanej liczbie dzieci. W żadnym wypadku nie zamieszczamy prywatnych informacji o naszym wyznaniu.

W zależności od tego w jakiej prowincji szukamy pracy, należy napisać dokument w języku angielskim lub francuskim. Kanadyjscy pracodawcy cenią sobie dokumenty, które są krótkie i rzeczowe.

Jeżeli nie posiadamy kanadyjskiego wykształcenia, powinniśmy zaakcentować nasze umiejętności. Niezwykle ważne są kompetencje miękkie kandydatów starających się o pracę.

Na jakie zarobki można liczyć w Kanadzie?

Zarobki w Kanadzie są dużo wyższe niż w Polsce, jednak trzeba liczyć się także z dużo wyższymi kosztami utrzymania. Pensje są zróżnicowane w zależności od prowincji – na największe zarobki mogą liczyć mieszkańcy Ontario, najmniej otrzymują osoby zamieszkujące Saskatchewan. Dodatkowo w każdej branży obowiązuje inna płaca minimalna (najniższe zarobki odnotowuje branża gastronomiczna i turystyczna).

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay on op - Ge the daily news in your inbox