Praca w salonie samochodowym – wymagania, obowiązki, zarobki

Praca w salonie samochodowym wydaje się idealnym zajęciem dla pasjonatów motoryzacji. Zanim zdecydujemy się na jej podjęcie, musimy zdać sobie sprawę, że sama miłość do samochodów nie wystarczy – konieczne są również wysoko rozwinięte kompetencje interpersonalne i umiejętności sprzedaży. Co jeszcze warto wiedzieć o pracy w salonie samochodowym?

Praca w salonie samochodowym – wymagania pracodawców

W przypadku pracy w salonie samochodowym wykształcenie wyższe nie jest warunkiem koniecznym (choć zawsze będzie mile widziane). Znacznie ważniejsze jest zainteresowanie motoryzacją. Najlepsi sprzedawcy są prawdziwymi pasjonatami samochodów. Dla pracodawcy bardzo istotne są także umiejętności sprzedażowe (idealnie byłoby, gdyby kandydat mógł udokumentować sukcesy w tym zakresie). Żeby odnosić sukcesy w tej pracy niezbędna jest zdolność nawiązywania (a także utrzymywania) pozytywnych relacji z klientami. Dzięki niej zwiększa się prawdopodobieństwo, że klient nie tylko kupi auto w naszym salonie, ale także do nas wróci.

Na liście wymagań pracodawców znajduje się zaangażowanie w obowiązki zawodowe i entuzjazm, samodzielność, ale i umiejętność pracy w zespole. Idealny kandydat na sprzedawcę w salonie samochodów jest nastawiony na realizację celów sprzedażowych. Oczywistym wymogiem jest posiadanie prawa jazdy kategorii B (a jeżeli w danym salonie sprzedawane są także inne samochody – prawa jazdy kategorii C+E). Jako, że sprzedawcy aut obsługują również klientów zagranicznych, powinni biegle posługiwać się językiem angielskim (znajomość innych języków obcych jest mile widziana).

Sprzedawca powinien mieć dobrą prezencję, być osobą zadbaną i elegancką.

Praca w salonie samochodowym – co należy do obowiązków sprzedawcy?

Do obowiązków pracownika salonu samochodowego należy kompleksowa obsługa klienta. Sprzedawca powinien potrafić określić potrzeby konkretnego klienta, w ciekawy i przejrzysty sposób zaprezentować mu ofertę salonu, a także zaprezentować mu auto. Będzie odpowiadał za prawidłowy przebieg jaz próbnych i finalizowanie transakcji.

Sprzedawca w salonie samochodów prowadzi bazę klientów, a także zajmuje się aktywnym ich pozyskiwaniem. Jest odpowiedzialny za realizację planów sprzedaży, wydawanie samochodów klientom, udzielanie klientom informacji dotyczących finansowania zakupu i ubezpieczenia. Do kompetencji sprzedawcy należy też obsługa posprzedażowa. 

W zależności od firmy od sprzedawcy auto może się oczekiwać współpracy z innymi salonami, a także monitorowania rynku (sukces salonu jest uzależniony między innymi od analizowania działań konkurencji i odpowiedzi na nie).

Salon samochodowy – na co mogą liczyć pracownicy?

Warunki pracy w salonie samochodowym są uzależnione od firmy, w której jesteśmy zatrudnieni. Wynagrodzenie będzie zależało również od naszego stanowiska, umiejętności, doświadczenia, wyników sprzedaży, wielkości salonu i tego, czy cieszy się on popularnością wśród klientów (jeżeli salon ma ceny znacznie wyższe od konkurencji, zazwyczaj ma też mniej klientów, a zarobki pracujących w nim sprzedawców są niższe).

Często zdarza się, że sprzedawcy w salonach samochodowych otrzymują wynagrodzenie podstawowe i premie za każdy sprzedany pojazd.

Choć salony samochodowe szukają przede wszystkim sprzedawców, powinniśmy zdawać sobie sprawę, że zatrudniają również dyrektorów, menedżerów, kierowników sprzedaży, specjalistów do spraw sprzedaży flotowej, sprzedaży części zamiennych czy sprzedaży aut używanych, mechaników pojazdów.

Jak dostać pracę w salonie samochodowym?

Zanim zdecydujemy się ubiegać o pracę w salonie samochodowym, koniecznie zastanówmy się, czy jest to zajęcie odpowiednie dla nas. Czy jesteśmy gotowi na wielogodzinną pracę z klientem. Jeżeli odpowiedź brzmi twierdząco, przygotujmy CV i list motywacyjny.

Możemy wyszukać oferty pracy w wyszukiwarce internetowej lub na jednym z popularnych portali pracy. Pamiętajmy jednak, że gdy odpowiadamy na ogólnie dostępną ofertę pracy, musimy liczyć się z dużą konkurencją. Innym sposobem jest pisanie do salonów samochodowych, w których chcielibyśmy pracować. Warto to zrobić nawet wówczas, gdy nie prowadzą one w danym momencie rekrutacji. Jeśli mamy więcej czasu, zanieśmy swoje dokumenty osobiście (jest to znakomita okazja, żeby się przedstawić i zrobić dobre wrażenie).

Żeby wyróżnić się spośród licznej konkurencji przygotujmy profesjonalne CV. Przyda się również list motywacyjny. Specjaliści od rekrutacji zachęcają, żeby przygotować CV pod konkretną ofertę pracy. Możemy wówczas przedstawić te z naszych umiejętności i doświadczeń, które sprawią, że wydamy się najlepszymi kandydatami na interesujące nas stanowisko.

Pamiętajmy, że współcześnie ważnym elementem CV jest podsumowanie zawodowe. Jest ono zwięzłym opisem naszych najważniejszych kompetencji, doświadczeń i celów zawodowych.

Zrobimy dobre wrażenie na potencjalnym pracodawcy, jeżeli o swoich sukcesach zawodowych napiszemy obrazowo, przedstawiając twarde dane. Zamiast pisać o sobie, że jesteśmy doskonałymi sprzedawcami, lepiej zaznaczyć, że w poprzednim miejscu zatrudnienia otrzymaliśmy tytuł sprzedawcy roku, czy też udało się nam zwiększyć sprzedaż o 20%.

Należy zdawać sobie sprawę, że rekruter zwraca uwagę nie tylko na treść przesłanych przez nas dokumentów, ale i na ich stronę wizualną – zadbajmy o to, żeby wyglądały estetycznie.

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay on op - Ge the daily news in your inbox