Benefity pracownicze: jak zorganizować kurs językowy?

Współcześnie coraz więcej pracodawców decyduje się na wprowadzenie benefitów pracowniczych w swoich firmach. Jednym z najpopularniejszych i najbardziej pożądanych przez pracowników świadczeń pozapłacowych jest nauka języków obcych. Jak zorganizować kurs językowy dla naszych pracowników?

Kurs językowy w firmie – podstawowe informacje

Organizacją kursu językowego w firmie nie musi być wcale zadaniem karkołomnym. Obecnie niemal każda szanująca się szkoła językowa ma w swojej ofercie kursy dla firm. Największym wyzwaniem, któremu należy sprostać jest stworzenie takiego kursu, który pozwoli poprawić swoje umiejętności językowe każdemu pracownikowi. Jest to sprawa złożona, gdyż każdy z nas jest inny. Musimy liczyć się z faktem, że w naszej firmie pracują osoby mające dominującą pamięć wzrokową, słuchową, kinestetyczną. Zatrudniamy osoby w różnym wieku, które często uczą się inaczej i w innym tempie. Co więcej poszczególni pracownicy mogą znać język obcy na innym poziomie.

Na rynku dostępne są stacjonarne kursy językowe, kursy e-learningowe, kursy typu blended learning. Kursy stacjonarne to kursy z lektorem. Nauka odbywa się w siedzibie firmy. Zdaniem ekspertów tego typu kursy pozwalają w szybkim tempie doskonalić umiejętność mówienia.

Kursy e-learningowe są najczęściej wybierane w czasie pandemii, gdyż zajęcia na nich odbywają się przy użyciu platformy online. Oprócz możliwości uczenia się w domu tego typu kursy pozwalają na dostosowanie poziomu do potrzeb konkretnych osób (jest to niemożliwe w przypadku kursów stacjonarnych, gdzie lektor musi dopasować poziom do większości grupy).

Na kursach typu blended-leaning nauka online przeplata się z zajęciami stacjonarnymi. Tego typu rozwiązanie pozwala osobom na niższym poziomie szybko nadrobić zaległości i tym lepiej zaangażować się w zajęcia grupowe.

Organizując kurs językowy musimy pamiętać, że efektywna nauka możliwa jest w małych grupach. W przypadku 5-osobowej grupy każdy uczestnik będzie miał możliwość wielokrotnej wypowiedzi. Małe grupy umożliwiają prowadzącemu na wychwycenie, a następnie wyjaśnienie wszelkich wątpliwości.

Kurs językowy, a wielkość firmy

Kursy językowe w trybie stacjonarnym, z doświadczonym lektorem, w małych grupach są najbardziej kosztowne i nie każdą firmę na nie stać. Zanim zdecydujemy się na organizację kursu, dokładnie zastanówmy się nad budżetem, który możemy na niego przeznaczyć.

Jeżeli nasze środki finansowe są ograniczone, warto wybrać kurs online. Jest on lepszym rozwiązaniem niż szkolenie stacjonarne dla 40 osób. Nie jest prawdą, że kursy przez internet są mało efektywne. W przypadku, gdy wybierzemy dobry kurs, nasi pracownicy będą mogli nauczyć się więcej niż w przypadku szkolenia w siedzibie firmy.

Zdaniem ekspertów nauka na platformach e-learningowych jest znakomita na początek. Dzięki niej pracownicy mają szansę na wyrównanie poziomu, co znacznie ułatwia pracę lektorowi (prowadzenie ciekawych zajęć dla osób początkujących i zaawansowanych jest praktycznie niemożliwe).

Kurs nie może być obowiązkowy

Naturalnym jest, że pracodawca, który inwestuje duże pieniądze w szkolenia językowe chce, żeby jego pracownicy w pełni je wykorzystali. To może skutkować chęcią wprowadzenia różnego rodzaju kar, dla osób, które zapisały się na zajęcia, a następnie przestały na nie przychodzić. Trzeba zdawać sobie sprawę, że przymus niemal zawsze ma odwrotny od zamierzonego skutek. Nakładając na pracowników kary finansowe możemy być pewni, że ich nauka będzie mało efektywna.

Każdy uczy się we własnym tempie

Pracodawca inwestujący w szkolenia językowe chciałby jak najszybciej widzieć efekty. Niestety nie zawsze pojawiają się one tak szybko, jak byśmy sobie tego życzyli. Pamiętajmy, że każdy uczy się w innym tempie. W naszej firmie z pewnością znajdą się osoby, które będą uczyć się błyskawicznie. Są jednak pracownicy, którzy na oswojenie się z nowym językiem będą potrzebowały wiele miesięcy. Pracodawca powinien być dla swoich pracowników wyrozumiały i pozwolić im na naukę we własnym tempie, co niestety może wiązać się z wyższymi kosztami.

Szkolenia językowe nie mogą być obowiązkowe

Kursy językowe powinny być jednym z benefitów pracowniczych, które osoby zatrudnione mogą wybrać, jeśli są nimi zainteresowane. Pamiętajmy, że nauka języka jest w dużej mierze uzależniona od motywacji danej osoby. Jeżeli pracownik nie chce uczyć się języka obcego, zrobi wszystko, żeby dopiąć swego. 

A może flipped learning?

Współcześnie wielu pracodawców decyduje się na organizowanie swoim pracownikom kursów językowych w trybie flipped learning, czyli odwróconego trybu nauczania. W wielu wypadkach rozwiązanie to okazuje się bardzo efektywne. W przypadku flipped learning kursanci najpierw otrzymują wszystkie materiały do zajęć (mają czas, żeby zapoznać się z nimi w domu). Na zajęciach natomiast podany materiał jest omawiany (a wszelkie wątpliwości wyjaśniane). Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w przypadku, gdy na kurs uczęszczają osoby, które uczą się w różnym tempie. Ci, którzy uczą się najwolniej mają wystarczająco dużo czasu, żeby przygotować się do zajęć. Dzięki temu nie odstają od grupy i zyskują pewność siebie.

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay on op - Ge the daily news in your inbox