Celem rekrutacji jest znalezienie jak najlepszych pracowników na dane stanowisko. Niestety niektóre działania rekruterów i pracodawców odstraszają kandydatów. Co zniechęca potencjalnych kandydatów do ubiegania się o pracę?
Nieprzychylne opinie o firmie
Wielu pracowników przed aplikowaniem do pracy szuka w internecie opinii o firmie, która wystawiła ogłoszenie. W tej chwili istnieje co najmniej kilka portali, które pozwalają pracownikom (obecnym i byłym) oceniać pracodawców. Jeżeli opinie o danej firmie są jednoznacznie złe, większość osób dojdzie do słusznego wniosku, że nie warto starać się o pracę w takim miejscu.
Niepodawanie konkretnych wymagań w ogłoszeniu
Kandydaci nie odpowiadają na ogłoszenia o pracę, w których brak jest konkretnych wymagań. Nie musimy pisać o wszystkich obowiązkach pracownika, jednak podanie tych najważniejszych da kandydatowi przynajmniej pewne wyobrażenie o tym jak wygląda praca u nas.
Unikanie pisania o konkretnych wymaganiach może również sprawić, że na ogłoszenie o pracę będą odpowiadały osoby, które nie spełniają naszych oczekiwań.
Abstrakcyjnie brzmiąca nazwa stanowiska
Tworzenie abstrakcyjnie brzmiących nazw dla stanowisk pracy (zwłaszcza anglojęzycznych) w naszej firmie niekoniecznie sprawi, że będą one postrzegane jako bardziej prestiżowe. U części osób, które być może świetnie sprawdziłyby się w danej pracy mogą one wywołać dezorientację i ostatecznie doprowadzić do rezygnacji z oferty. Anglojęzyczne nazwy można stosować jedynie wówczas, gdy mamy stuprocentową pewność, że grupa docelowa naszego ogłoszenia zrozumie nazwę stanowiska.
Sytuacja, gdy firma nie ma nic do zaoferowania pracownikowi
Oczywistym jest, że ludzie szukają pracy nie tylko, żeby dać coś od siebie, ale i korzystać z zatrudnienia w danej firmie. Z tego względu oferty, które nie oferują potencjalnemu pracownikowi praktycznie nic, są od razu odrzucane. Zastanówmy się dwa razy zanim napiszemy w ogłoszeniu, że oferujemy pracownikowi szkolenie wstępne – należy ono do procedur standardowych. Nie ma również sensu pisanie, że oferujemy pracownikom narzędzia pracy (to chyba oczywiste).
Doświadczeni rekruterzy przestrzegają przed pisaniem w ogłoszeniu o tym, że firma oferuje pracę w młodym, dynamicznym zespole. W ten sposób możemy stracić wielu cennych kandydatów. Widząc takie ogłoszenie osoby w wieku powyżej pięćdziesięciu lat dojdą do wniosku, że nie jest ono skierowane do nich. Z kolei osoby młode, dopiero po studiach, które nie mają doświadczenia zawodowego również nie będą usatysfakcjonowane. Część z nich może dojść do wniosku, że przedsiębiorstwo to stara się wykorzystywać naiwnych studentów, którym oferuje śmieciowe umowy. Ponadto mogą przypuszczać, że nie zatrudniamy dojrzałych, doświadczonych osób, od których można się wiele nauczyć.
Błędem jest pisanie, że firma oferuje możliwość nieograniczonych zarobków. Każda osoba, która zna sytuację na polskim rynku pracy widząc takie ogłoszenie może co najwyżej pobłażliwie się uśmiechnąć. Wnikliwy kandydat zrozumie, że pisanie o nieograniczonych zarobkach w praktyce oznacza, że firma oferuje system prowizyjny, co jest niemile widziane.
Za długi opis stanowiska
Możemy skutecznie odstraszyć kandydatów podając zbyt długi opis stanowiska pracy. Musimy liczyć się z tym, że większość osób nie przeczyta w całości takiego ogłoszenia (badania pokazują, że wytrwali czytają co najwyżej siedem punktów). W ogłoszeniu o pracę nie musimy wymieniać wszystkich zadań pracownika zatrudnionego na danym stanowisku. Wystarczy wynotować te najważniejsze. O reszcie powie kandydatowi rekruter na rozmowie kwalifikacyjnej.
Często pojawiające się ogłoszenia na to samo stanowisko pracy
Każdy rekruter musi zdawać sobie sprawę, że częste wystawianie oferty o pracę na tym stanowisku może wzbudzić czujność kandydatów. Takie ogłoszenia sugerują, że w firmie jest duża rotacja pracowników. Kandydat może pomyśleć, że wymagania pracodawcy są tak duże, że mało kto jest w stanie im sprostać. W efekcie nie odpowie na taką ofertę. Jeżeli potrzebujemy dużej ilości osób na takie samo stanowisko i to jest przyczyną, że tak często wystawiamy podobne ogłoszenia – koniecznie zakomunikujmy to kandydatom.
Niepodawanie wynagrodzenia
Nieumieszczanie informacji o wynagrodzeniu w ogłoszeniu o pracę jest błędem. Musimy zdawać sobie sprawę, że dla większości osób wysokość wynagrodzenia jest czynnikiem decydującym o tym, czy przyjmą daną pracę. Jeżeli w naszej firmie o wynagrodzeniu decydują przede wszystkim kwalifikacje pracownika i nie jesteśmy w stanie podać konkretnej kwoty – zaznaczmy przynajmniej jakie są widełki płacowe.
Umieszczanie w ogłoszeniu samego tekstu
Umieszczenie samego tekstu w ogłoszeniu o pracę nie tyle zniechęci potencjalnych kandydatów, co sprawi, że nie zapamiętają oni konkretnej oferty. Doświadczony rekruter doskonale zdaje sobie sprawę, że przyciągniecie uwagi potencjalnego kandydata to już połowa sukcesu. Dobrą praktyką jest zamieszczanie w ogłoszeniach logo marki (świetnym pomysłem jest dodanie również linku do strony internetowej naszej firmy), atrakcyjnych zdjęć lub materiałów wideo.