Co zrobić, żeby zachować równowagę pomiędzy życiem zawodowym a osobistym?

Sytuacja na polskim rynku pracy nie jest najkorzystniejsza dla pracownika. Sprawia to, że bardzo boimy się utraty pracy i często dajemy się wykorzystywać pracodawcom. Bezpłatna praca po godzinach to w wielu polskich firma norma. Niestety całkowite „pochłonięcie” pracą sprawia, że zaniedbujemy swoje życie prywatne, a dodatkowo ryzykujemy wypaleniem zawodowym. Co możemy zrobić, żeby zachować równowagę pomiędzy życiem osobistym a zawodowym?

Work-life balance – co to takiego?

Work-life balance, czyli równowaga pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym to idea, która po raz pierwszy pojawiła się w latach 70 ubiegłego wieku w Wielkiej Brytanii. Do jej powstania przyczynili się przemęczeni i przepracowani pracownicy, którzy nie wyobrażali sobie, żeby ich życie składało się tylko z pracy od rana do zmierzchu. Z drugiej strony ich pracodawcy zauważyli, że większa liczba przepracowanych godzin nie oznacza automatycznie zwiększonej wydajności. Pracownicy, którzy byli zmuszeni pracować zbyt długo, bardzo szybko stawali się coraz mniej efektywni. O work-life balance możemy mówić wówczas, gdy nasze życie prywatne i zawodowe tworzą spójną całość i nam sprzyjają. Każdy pracownik oprócz pracy powinien mieć czas dla swojej rodziny, a także przyjaciół.

Równowaga pomiędzy życiem osobistym a zawodowym – o czym musimy wiedzieć?

Work-life balance nie może być uzależniona od konkretnego zawodu, czy stanowiska jakie piastujemy. Nie może być tak, że pracownicy mniej wykwalifikowani i wykształceni nie mają prawa do czasu wolnego. Trzeba pamiętać, że równowaga nie jest mierzona ilością godzin jakie spędzamy w pracy. Może się zdarzyć, że pracujemy długo, a mimo to odczuwamy satysfakcję z pracy i mamy czas dla siebie i bliskich (jest to związane między innymi z umiejętnością organizacji czasu).

Jakie korzyści daje równowaga pomiędzy życiem osobistym a zawodowym?

Work-life balance daje korzyści nie tylko pracownikom, ale i pracodawcom. Badania dowodzą, że wprowadzenie jej w życie zwiększa produktywność pracowników. Okazuje się, że przepracowanie ośmiu godzin wcale nie daje lepszych efektów niż przepracowanie sześciu. Pracownicy, którzy są wypoczęci i zrelaksowani pracują zdecydowanie szybciej. Co więcej ich działania są kreatywne.

Możliwość wykonania wszystkich obowiązków w pracy i brak konieczności pracy w domu, sprawia, że nasza działalność zawodowa przynosi nam o wiele więcej satysfakcji.

Gdy zachowujemy równowagę pomiędzy życiem osobistym i zawodowym poprawia się stan naszego zdrowia i samopoczucie. Taka korzystna sytuacja zmniejsza prawdopodobieństwo wypalenia zawodowego.

Jeżeli praca zawodowa nie zajmuje nam całego dnia, możemy poświęcić czas na hobby i wiele innych ciekawych aktywności. Zaczynamy rozwijać się na wielu płaszczyznach, co często wpływa na jakość naszej pracy.

Pracodawcy, którzy zwracają szczególną uwagę na work-life balance zyskują sobie lojalnych pracowników, a dodatkowo wypracowują pozytywny wizerunek (dzięki czemu chcą u nich pracować najlepsi specjaliści). Firma przyciągająca pracowników wysoką kulturą pracy może znacząco zaoszczędzić na kosztach rekrutacji.

Równowaga pomiędzy życiem osobistym a zawodowym w praktyce

Firmy, które chcą zapewnić swoim pracownikom lepszą równowagę pomiędzy życiem osobistym a zawodowym mogą zaoferować swoim podwładnym elastyczne godziny pracy, możliwość pracy zdalnej, imprezy integracyjne (z uczestnictwem członków rodziny), możliwość przyprowadzania do pracy zwierząt (zwierzęta doskonale rozładowują napiętą atmosferę), opłacenie zajęć sportowych, organizować kursy i szkolenia podnoszące kompetencje, oferować długie urlopy.

Zachowanie work-life balance w dużej mierze zależy od samych pracowników. Specjaliści radzą, żeby nie przesadzali oni z perfekcjonizmem. Zrobienie czegoś dobrze, a nie perfekcyjnie w większości sytuacji w zupełności wystarczy. 

Niezmiernie ważna dla zdrowia fizycznego i psychicznego pracowników jest aktywność fizyczna. Powinniśmy przeznaczyć co najmniej pół godziny dziennie na sport, który sprawia nam przyjemność.

Kiedy jest to możliwe odpocznijmy od komputera i smartfona. W czasie wolnym lepiej jest poczytać książkę, czy iść na spacer.

Do zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym niezbędne jest sprawne zarządzanie czasem. Jeżeli czujemy, że jest to nasz słaby punkt, zapiszmy się na szkolenie w tym zakresie.

Nie należy zapominać o swoich pasjach. Współcześnie wielu pracowników jest do tego stopnia pochłoniętych pracą, że nie są nawet w stanie przypomnieć sobie jakie są ich pasje. Zastanówmy się jakie aktywności pasjonowały nas zanim podjęliśmy pracę i pielęgnujmy je.

Nawet bardzo zapracowane osoby regularnie widują swoją rodzinę. Nadmiar pracy sprawia jednak, że zapominamy o przyjaciołach. Nie zdajemy sobie nawet sprawy jak ogromne znaczenie mają dla nas ci ludzie. Warto pielęgnować przyjaźnie – pozwólmy sobie na jedno wyjście w tygodniu tylko w towarzystwie przyjaciół.

Kiedy jesteśmy na urlopie, powinniśmy tylko i wyłącznie odpoczywać. Zabronione jest myślenie o pracy, odpisywanie na służbowe maile, czy pytanie współpracowników jak sobie radzą. Możemy być pewni, że podczas naszej nieobecności firma poradzi sobie sama.

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay on op - Ge the daily news in your inbox

Przeczytaj poprzedni wpis:
blank
Toksyczni współpracownicy – czy można sobie z nimi poradzić?

Osoby rekrutujące pracowników w pierwszej kolejności zwracają uwagę na ich doświadczenia zawodowe i kompetencje. Współcześnie rzadko zdarza się, żeby ważnym...

Zamknij