Jak marnujemy czas w pracy?

Z badań wynika, że większość pracowników zatrudnionych na etacie regularnie marnuje czas w pracy. Rekordziści marnują nawet ponad trzy godziny w ciągu dnia. Zajmowanie się sprawami nie mającymi nic wspólnego z obowiązkami zawodowymi przynosi firmom na całym świecie (w tym również w Polsce, gdyż okazuje się, że pewne zachowania pracowników są uniwersalne) ogromne straty. W jaki sposób marnujemy czas w pracy i jak walczyć ze złymi nawykami?

Najczęstsze grzechy pracowników

Statystyki pokazują, że pracownicy najwięcej czasu w pracy marnują na wysyłanie sms’ów, rozmowy telefoniczne w sprawach prywatnych, plotkowanie ze współpracownikami, przeglądanie stron internetowych, robienie zakupów online, granie w gry, korzystanie z mediów społecznościowych, przedłużające się przerwy na papierosa lub na kawę. Są pracownicy, którzy zamiast pracą zajmują się czytaniem książek, a nawet załatwianiem spraw na mieście. Pracownicy przyznają, że marnowaniem czasu (choć niekoniecznie zależnym od nich) jest branie udziału w zbędnych spotkaniach i konferencjach.

Badacze przyznają, że najmniej produktywni są pracownicy młodzi (w wieku od 20 do 29 lat). Zdecydowanie bardziej efektywni są pracownicy starsi, choć i oni marnują w pracy czas.

Czas, który pochłaniają aktywności pozazawodowe

Dane statystyczne pokazują, że większości pracowników marnuje w pracy co najmniej godzinę dziennie. Są i tacy, którzy zajmują się sprawami pozazawodowymi nawet przez pół dnia. Przypuszcza się, że dane te będą mieć tendencję wzrostową ze względu na postęp technologiczny. Kilkadziesiąt lat temu pracownik mógł marnować czas wychodząc na papierosa ze współpracownikami, czytać gazety, czy (o ile była ku temu okazja) uciąć sobie drzemkę. Współcześnie mamy do dyspozycji smartfony, internet, media społecznościowe, gry komputerowe. W trakcie pracy, nie wychodząc z biura możemy nawet zrobić zakupy, co było nie do pomyślenia jeszcze kilkadziesiąt lat temu.

Dlaczego marnujemy czas w pracy?

Zdaniem części pracowników podstawową przyczyną marnowania czasu jest zbyt mała ilość zadań do wykonania. Gdy pracownik wykona wszystkie obowiązki nie ma co robić. Gdyby nie przeglądał mediów społecznościowych lub nie robił zakupów online, po prostu siedziałby bezczynnie.

Duża grupa pracowników przyznaje, że w pracy dłuży im się czas, dlatego szukają zajęć, które pozwalają im wytrwać do końca dnia. Jeszcze inni za przyczyny marnowania czasu w pracy uważają brak wyzwań, kiepską pensję, brak motywacji do pracy, brak satysfakcji z wykonywanej pracy.

Psychologowie podejrzewają, że za marnowanie czasu u części pracowników odpowiedzialny jest syndrom FOMO, czyli lęk przed utratą ważnych informacji. Osoby, które na niego cierpią mają poczucie, że przez odcięcie się od internetu, mediów społecznościowych i pełne zaangażowanie w pracę, przeoczą bardzo ważne informacje. Odcięcie się od internetu prowadzi u tej grupy osób do objawów somatycznych takich jak: nudności, wymioty, nadmierna potliwość, czy bóle brzucha.

Są pracownicy, którzy uważają, że zrobienie kilu przerw w pracy zwiększa ich kreatywność. Niestety są też pracownicy, którzy przez marnowanie czasu w pracy muszą zostawać po godzinach lub zabierają swoją pracę do domu (w efekcie są w pracy od rana do późnych godzin wieczornych, co negatywnie wpływa na ich psychikę).

Skutki marnowania czasu w pracy?

Marnowanie czasu przez pracowników to ogromny problem dla firmy, w której są zatrudnieni. Jest to też sygnał, że występują błędy w zarządzaniu firmą. Również sami pracownicy dotkliwie odczuwają skutki zajmowania się w pracy sprawami pozazawodowymi. Takie postępowanie działa na nich demotywująco, wzmaga problemy z koncentracją, odsuwa w czasie awans, a nawet prowadzi do nagany, czy zwolnienia dyscyplinarnego. Pracownicy marnujący czas narażają się na konflikty ze współpracownikami, którzy przez ich niekompetencję są zmuszeni do wykonywania większej ilości pracy.

Co zrobić, żeby przestać marnować czas w pracy?

Jeżeli zauważyliśmy u siebie skłonność do marnowania czasu w pracy, dla własnego dobra powinniśmy zrobić wszystko co w naszej mocy, żeby ją pokonać. Warto zdawać sobie sprawę, że nie zawsze będzie to proste. Gdy w naszej firmie jest niepisany zwyczaj wychodzenia na kawę lub papierosa w ciągu dnia, osoba, która spróbuje się mu sprzeciwić, może narazić się na niechęć ze strony współpracowników. Zastanówmy się jednak, czy przychodzimy do pracy dla kontaktów towarzyskich, czy zależy nam na rozwoju zawodowym i zarabianiu pieniędzy.

Pracownicy, którzy mają skłonność do pisania sms’ów i zabaw telefonem w trakcie pracy powinni odłożyć urządzenie poza zasięg swojego wzroku. Telefon warto wyciszyć i ustawić w taki tryb, żeby móc odbierać jedynie połączenia awaryjne. Poinformujmy naszych bliskich w jakich godzinach pracujemy, kiedy mamy przerwę. Poprośmy ich, żeby dzwonili do nas jedynie wtedy, gdy dzieje się coś naprawdę poważnego.

U większości osób sprawdza się taktyka nagradzania siebie za unikanie złych nawyków. Przykładowo, gdy danego dnia pracowaliśmy bardzo efektywnie, po pracy możemy pozwolić sobie na obejrzenie ulubionego serialu lub zrobienie innej rzeczy, która sprawia nam przyjemność.

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay on op - Ge the daily news in your inbox

Przeczytaj poprzedni wpis:
blank
Karta MultiSport – co warto wiedzieć o popularnym beneficie dla pracowników

Karta MultiSport jest przyznawana pracownikom wielu polskich firm. Jej celem jest promowanie aktywności fizycznej, która ma wpływ zarówno na nasze...

Zamknij