Procesy rekrutacji pracowników – jak je usprawnić?

Pracodawcy, którym zależy na pozyskaniu jak najlepszych pracowników, powinni postarać się na bieżąco usprawniać procesy rekrutacji. Jakie informacje powinny pojawić się w ofercie pracy? Czego kandydaci chcą się dowiedzieć podczas rozmowy kwalifikacyjnej? Co sprawia, że kandydat decyduje się na przyjęcie konkretnej oferty pracy?

Oferty pracy, które przyciągną uwagę kandydatów

Większość osób szukających pracy dowiaduje się o możliwości zatrudnienia z ogłoszenia o pracę. Duża część kandydatów szuka informacji o zatrudnieniu na stronie internetowej pracodawcy, a także na forach internetowych. Niektórzy poszukujący pracy dowiadują się o niej od znajomych lub znajdują informacje w mediach społecznościowych.

Zdaniem osób starających się o pracę idealnie byłoby, gdyby aktualne oferty zatrudnienia znajdowały się na stronach internetowych pracodawców. Oferty powinny być również dokładnie opisane. Niestety współcześnie niewiele ofert pracy zawiera wszystkie informacje, których oczekują kandydaci.

Dobra oferta to taka, która zawiera informacje o widełkach wynagrodzenia, kolejnych krokach rekrutacji, możliwości rozwoju jakie daje konkretne stanowisko. Niezwykle ważna jest także forma współpracy (umowa o pracę, umowa zleceni, czy umowa o dzieło). W ofercie warto zamieścić też wzmiankę o benefitach pracowniczych oferowanych przez daną firmę.

Opinie o firmie w internecie

Pracodawca wystawiający ofertę pracy powinien zdawać sobie sprawę, że większość kandydatów zainteresowanych ogłoszeniem będzie szukało opinii o jego firmie w sieci. Z punktu widzenia pracodawcy najkorzystniejszym rozwiązaniem byłoby umożliwienie pracownikom wyrażenia opinii o firmie w takim miejscu, w którym pracodawca będzie miał możliwość na nie odpowiedzieć.

Opinie powinny być merytoryczne, oparzone informacjami o stanowisku zajmowanym przez komentującą osobę, czasie pracy na danym stanowisku.

Warto zdawać sobie sprawę, że duży wpływ na przyjęcie lub odrzucenie oferty pracy przez kandydata ma wizerunek pracodawcy. Jest on kluczowy dla nawet co drugiego kandydata. Nikt nie chce pracować w firmie (zwłaszcza jeśli ma wybór), która otrzymuje same negatywne opinie od byłych pracowników.

Rozmowa kwalifikacyjna – co należy poprawić?

Największe szanse na znalezienie najlepszych pracowników mamy wówczas, gdy profesjonalnie przeprowadzimy rozmowy kwalifikacyjne. Niestety wciąż istnieją firmy, które mają z tym spory problem. Zdarza się, że rozmowy z kandydatami starającymi się o pracę prowadzą nieprzygotowani rekruterzy. Powtarzające się pytania o sprawy oczywiste, jasno odnotowane w CV to dla kandydata znak, że rekruter ni zapoznał się z jego dokumentami.

Zniechęcająca dla kandydata może być nieprzyjemna atmosfera na rozmowie o pracę. Część rekruterów okazuje swoim rozmówcom brak szacunku poprzez niewyciszenie telefonu, czy wręcz przerywanie spotkania na rozmowę.

Dużym problemem dla wielu kandydatów jest fakt, że osoby przeprowadzające rekrutację nie opisują wyczerpująco zakresu obowiązków na danym stanowisku. Oczywistym jest, że w ofercie pracy nie da się zawrzeć wielu ważnych dla kandydata informacji, jednak rekruter powinien potrafić odpowiedzieć na wszystkie pytania, które interesują potencjalnego pracownika. Trudno jest zdecydować się na podjęcie pracy, jeżeli nie wiemy, co dokładnie będziemy w niej robić.

Zdaniem kandydatów rekruter powinien przedstawić widełki wynagrodzenia obowiązujące na konkretnym stanowisku, jednak nie zawsze tak się dzieje (jeżeli przedsiębiorstwo z różnych przyczyn nie może lub nie chce określić widełek wynagrodzenia w ogłoszeniu, kandydat powinien dowiedzieć się o nich na pierwszej rozmowie o pracę). Dodatkowo części kandydatów brakuje informacji o ścieżce awansu w firmie, w której ubiegają się o pracę. Rekruterzy (zwłaszcza jeżeli są zatrudnieni przez zewnętrzną firmę) nie zawsze są w stanie opowiedzieć o atmosferze pracy, która dla wielu potencjalnych pracowników jest niezwykle ważna.

Dlaczego kandydaci decydują się na konkretną ofertę pracy?

Osoby pragnące usprawnić procesy rekrutacji i uczynić swoje oferty bardziej konkurencyjnymi powinny zdawać sobie sprawę, że wynagrodzenie zazwyczaj nie jest jedynym czynnikiem przesądzającym o akceptacji oferty przez kandydata. Oczywiście jest ono bardzo ważne, gdyż każdy chce otrzymywać godną zapłatę za swoją pracę, jednak liczą się też inne kwestie.

Są kandydaci, którzy decydują się na podjęcie gorzej płatnej pracy dlatego, że daje ona więcej możliwości rozwoju. Chodzimy do pracy nie tylko po to, żeby zarabiać, ale i uczyć się nowych rzeczy i realizować nasze pasje.

Szalenie ważna jest atmosfera w pracy. Ogromna część osób przyznaje, że jedną z istotnych motywacji, które pozwalają im rano wstać z łóżka i udać się do pracy jest możliwość spotkania się z pozytywnymi ludźmi i spędzenie czasu w miejscu, gdzie dobrze się czują. Dla kandydatów duże znaczenie ma lokalizacja firmy (jest to szczególnie ważne dla pracowników, którzy mają rodziny), dobry dojazd do pracy, a także wysoka kultura organizacji.

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay on op - Ge the daily news in your inbox

Przeczytaj poprzedni wpis:
blank
Human resources – najważniejsze informacje

Human resources, czyli zarządzanie zasobami ludzkimi to szerokie pojęcie, które najczęściej używane jest w kontekście pracy działu personalnego przedsiębiorstwa. Jakie...

Zamknij