Przemęczenie w pracy – jak z nim wygrać?

Przemęczenie w pracy to poważny problem gdyż wiąże się ze zmniejszeniem wydajności pracownika. Jeżeli z powodu zmęczenia nie jesteśmy w stanie wykonać najważniejszych obowiązków, koniecznie powinniśmy podjąć działania, które temu zaradzą. Jak walczyć z przemęczeniem w pracy?

Nie jesteś sam

Zmęczenie w pracy od czasu do czasu dotyka niemal wszystkich pracowników. Są jednak wypadku, w których jest szczególnie niebezpieczne. Przemęczony pracownik biurowy nie da rady wykonać wszystkich zadań w terminie. Natomiast przemęczony kierowca tira może spowodować poważny wypadek. Niezależnie jednak w jakiej branży działamy, wszyscy chcemy być wypoczęci i w stu procentach wydajni w pracy.

Zapewnijmy sobie wystarczającą ilość snu

Jednym z głównych powodów, dla których jesteśmy przemęczeni, a nawet całkowicie wyczerpani w pracy jest niedostateczna ilość snu. Współcześni ludzie żyją w bardzo szybkim tempie, a ich organizmy często nie mogą za nimi nadążyć. Jeżeli mamy poczucie, że doba jest dla nas za krótka, gdyż nie jesteśmy w stanie zrealizować wszystkich wyznaczonych zadań, oznacza to, że powinniśmy z czegoś zrezygnować. Zapewnianie sobie dodatkowego czasu kosztem snu to rozwiązanie, które sprawdzi się jedynie na krótką metę. W dłuższej perspektywie czasu nie jesteśmy w stanie tak funkcjonować.

Eksperci sugerują, że przeciętny człowiek potrzebuje średnio od siedmiu do dziewięciu godzin snu (im jesteśmy starsi – czas ten się skraca). Pamiętajmy, że ważna jest nie tylko długość snu, ale również jego jakość. Nasz sen nie powinien być przerywany przez hałas, czy światło przedostające się przez okno sypialni (niekorzystny wpływ na jakość naszego snu ma również światło, które emitują urządzenia elektroniczne).

Bardzo korzystny wpływ na jakość wykonywanej przez nas pracy ma również sen w ciągu dnia. W wielu firmach pracownicy mogą liczyć na specjalne miejsce, w którym będą mogli uciąć sobie drzemkę. Idealny czas na drzemkę to godzina czternasta. Pamiętajmy jednak, że wypoczynek nie może trwać zbyt długo – żeby odzyskać energię potrzebujemy maksymalnie pół godziny snu.

Oddychajmy świeżym powietrzem

Ogromny wpływ na naszą wydajność ma powietrze, którym oddychamy. W trakcie pracy dobrze jest otworzyć okna. Krótką przerwę wykorzystajmy na spacer na świeżym powietrzu. Szybko zauważymy, że dobrze dotleniony mózg funkcjonuje zupełnie inaczej.

Zwróćmy uwagę na oświetlenie

Specjaliści zalecają, żeby pracować przy dziennym świetle tak długo jak to tylko możliwe (idealnie byłoby, gdyby nasze biurko znajdowało się przy oknie). Jeżeli dni są krótkie – korzystajmy z oświetlenia LED. Pamiętajmy, że brak światła to dla naszego organizmu znak, że już pora szykować się do snu.

Uważajmy na to co jemy

 Jeżeli odczuwamy zmęczenie i senność po posiłku, oznacza to, że jest on zbyt obfity lub zawiera za dużo węglowodanów. Spróbujmy spożywać pięć małych posiłków w ciągu dnia. Obiad i śniadanie powinny być białkowo tłuszczowe (z dodatkiem dużej ilości warzyw). Na większą ilość węglowodanów pozwólmy sobie dopiero po pracy lub w porze kolacji.

Zadbajmy o aktywność fizyczną

Nic tak nie dodaje energii jak sport. Jeżeli jesteśmy chronicznie zmęczeni, zapewnijmy sobie optymalną ilość ruchu. Nie musimy wcale trenować ciężko – o wiele ważniejsza jest regularność. Osoby, które nie lubią siłowni, czy intensywnych zajęć fitness mogą udać się na godzinny spacer. Dla naszej wydajności istotne jest, żeby ćwiczyć również w pracy. Co godzinę zaplanujmy sobie pięciominutową przerwę, w trakcie której wykonamy kilka ćwiczeń rozciągających (najlepiej na świeżym powietrzu).

Zimna woda też może pomóc

Pomocny w walce z przemęczeniem w pracy może okazać się nawyk picia zimnej wody. Warto jest mieć wodę zawsze przy sobie i sączyć ją niewielkimi łykami. Musimy zdawać sobie sprawę, że nasz mózg w większości składa się z wody, dlatego odpowiednie nawodnienie jest niezbędne dla jego prawidłowej pracy.

Napoje, które dodają energii

W kryzysowych sytuacjach, gdy nie możemy pracować, bo nasze oczy same się zamykają możemy spróbować napojów, które dodają energii. U wielu pracowników sprawdza się czarna kawa. Zastrzyk energii zapewni nam także zielona herbata, czy yerba mate. Starajmy się jednak unikać popularnych napojów energetycznych, które mają destrukcyjny wpływ na nasze zdrowie (pomagają jedynie przez chwilę, jednak w dłuższej perspektywie czasu przynoszą więcej szkód niż pożytku).

Aromaterapia skuteczniejsza niż nam się wydaje

Pracownicy walczący z przemęczeniem w pracy mogą wykorzystać aromaterapię. Niektóre olejki eteryczne doskonale pobudzają i dodają energii. Zanim sięgniemy po kolejną kawę powąchajmy olejek grejpfrutowy, mandarynkowy, geranium, czy cynamonowy. Warto jest wypróbować różne olejki i wybrać ten, który sprawdza się u nas najlepiej.

Wypróbowanie powyższych sposobów prawdopodobnie pomoże nam pokonać zmęczenie. Jeżeli jednak tak się nie stanie – koniecznie udajmy się do lekarza. Przemęczenie, które utrzymuje się przez dłuższy czas może być objawem poważnej choroby.

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay on op - Ge the daily news in your inbox

Przeczytaj poprzedni wpis:
blank
Ergonomia w pracy – istotne informacje

Ergonomia jest nauką, która ułatwia nam życie. Dzięki niej środowisko pracy staje się bardzo przyjazne. Zastosowanie ergonomicznych rozwiązań pozwala zmniejszyć...

Zamknij