Romans w pracy – za i przeciw

Romanse w pracy zdarzają się bardzo często. Przyczyn tego stanu rzeczy jest wiele. Przede wszystkim praca to miejsce, gdzie spędzamy znaczną część naszego życia. Nie brakuje osób, które ze swoimi współpracownikami spędzają więcej czasu niż z własną rodziną. Jakie są konsekwencje romansu w pracy? Czy taka relacja może mieć dobre strony?

Romans w pracy – przyczyny

Dla wielu pracowników biuro jest drugim domem. W miejscu tym spędzają dużą część swojego czasu. Dodatkowo praca zawodowa wiąże się z licznymi (często bardzo silnymi) emocjami. Praca nad wspólnym projektem może zbliżyć ludzi bardziej niż wspólne wychowywanie dzieci. Adrenalina sprawia, że bardzo łatwo o zauroczenie, a czasem nawet coś więcej.

Osoby samotne chętnie decydują się na związki ze współpracownikami. Dzieje się tak dlatego, że w  takich warunkach łatwiej jest zaobserwować jak potencjalny partner zachowuje się w różnych sytuacjach (takie obserwacje są znacznie utrudnione, gdy umawiamy się z kimś jedynie na randki – osoba nami zainteresowana będzie starała pokazać się z jak najlepszej strony, jednak jej prawdziwą twarz możemy ujrzeć znacznie później).

Na to, czy zakochamy się w danej osobie duży wpływ ma jej wygląd zewnętrzny. Środowisko pracy temu sprzyja, zwłaszcza, gdy w naszej branży wymagany jest elegancki wygląd. Współpracownik (nierzadko w przeciwieństwie do obecnego partnera) jest zadbany, ubiera się bardzo elegancko, jest miły, elokwentny, zawsze się uśmiecha. Kiedy mamy okazje porozmawiać z nimi o czymś innym niż praca, często mówimy o swoich zainteresowaniach i pasjach. Natomiast partner ma często do nas pretensje i wiele oczekiwań.

Ludzie, którzy wdają się w romanse w pracy swoich partnerów widują przede wszystkim w „wersji domowej” – bez makijażu, w rozciągniętych dresach, niewyspanych, zdenerwowanych, zajętych wykonywaniem prac domowych i wychowywaniem dzieci. Wszystko to sprawia, że osoby, z którymi mieszkamy na co dzień nie wydają się nam atrakcyjne.

Zanim nawiążesz romans w pracy…

Osoby, które myślą o nawiązaniu bliskich relacji ze swoimi współpracownikami powinny dobrze się zastanowić. Musimy zdawać sobie sprawę, że romans może kosztować nas zarówno utratę pracy jak i obecnego związku. Zdecydowanie powinniśmy unikać romansów z przełożonymi, którzy mogą nas zwolnić (jeżeli zależy nam na pracy, poszukajmy nowego partnera w innym miejscu).

Jeżeli zdarzyło się nam nawiązać romans ze współpracownikiem, nie mówmy o nim nikomu. W żadnym wypadku nie wolno zwierzać się kolegom i koleżankom z pracy (istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że w ciągu kilku godzin, najdalej kilku dni o naszej nowej relacji będzie wiedziała cała firma, łącznie z szefem). Ważne jest, żebyśmy w biurze zachowywali się jak koledzy z pracy, nie jak para. W przeciwnym razie współpracownicy zaczną mówić, że nie możemy skupić się na wykonywaniu obowiązków zawodowych. W przypadku kłopotów w firmie możemy stać się kozłami ofiarnymi. 

Złym pomysłem jest opowiadanie o swoim romansie w mediach społecznościowych. Taka informacja może rozejść się jeszcze szybciej niż gdy zwierzymy się jednej koleżance.

W przypadku, gdy ktoś ze współpracowników podejrzewa, że mamy romans, nie musimy się do tego przyznawać. Jednocześnie nie liczmy na to, że o naszej relacji nikt się nigdy nie dowie. Być może spotkamy kogoś znajomego (lub nawet znajomego znajomego na mieście i wieści się rozniosą). Musimy być przygotowani na konsekwencje swoich wyborów.

Romans w pracy – konsekwencje

Teoretycznie relacje pozazawodowe pracowników nie powinny interesować szefa, pod warunkiem jednak, że nie mają one negatywnego wpływu na pracę zatrudnionych osób. Niestety praktyka pokazuje, że takie relacje mają wpływ na atmosferę w zespole, a także wyniki w pracy. Choć Kodeks Pracy nie dopuszcza możliwości zwolnienia pracownika ze względu na romans w pracy, trzeba mieć świadomość, że zgodnie z art. 100 §2 obowiązkiem każdego pracownika jest przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku, jak również przestrzegania w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego. W dokumencie tym nie znajdziemy szczegółowego opisu zasad współżycia społecznego, co daje pracodawcy możliwość swobodnej ich interpretacji. Może on uznać, że relacje pomiędzy pracownikami odbijają się negatywnie na pracy wszystkich zatrudnionych osób i godzą w dobro zakładu pracy.

Niekorzystne są również bliskie relacje pomiędzy przełożonym i podwładnym. W takiej sytuacji inny pracownicy mogą dojść do wniosku, że dana osoba jest faworyzowana ze względu na swoją relację z szefem. Co więcej często zdarza się, że romans się kończy, a do pracy przychodzić trzeba. Ma to negatywny wpływ na atmosferę w pracy, doprowadza też do spadku efektywności pracownika. Zdarza się, że po zakończeniu związku podwładni starają się mścić oskarżając szefa o molestowanie i nadużywanie swojej pozycji. Dodatkowo wszystkie tajemnice ujawnione podczas trwania związku mogą zostać wykorzystane przeciwko byłemu kochankowi.

Większość pracodawców jest zdania, że bliskie relacje pomiędzy pracownikami mają dla firmy więcej negatywnych niż pozytywnych stron.

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay on op - Ge the daily news in your inbox

Przeczytaj poprzedni wpis:
blank
Jak pisać maile służbowe?

Współcześnie mało kto na co dzień pisze maile służbowe na papierze. Wybierajmy komunikację elektroniczną, gdyż jest szybsza i bardziej ekologiczna....

Zamknij