Rozmowa kwalifikacyjna: sposoby na zminimalizowanie stresu

Od przebiegu rozmowy kwalifikacyjnej zależy to, czy otrzymamy wymarzoną pracę. Nie dziwi więc, że na samą myśl o spotkaniu z rekruterem odczuwamy stres. U niektórych osób jest on paraliżujący do tego stopnia, że nie są oni w stanie dobrze się zaprezentować pomimo posiadanych kwalifikacji. Poniżej przedstawiamy kilka sposobów, na zmniejszenie stresu przed rozmową rekrutacyjną.

Aktywność fizyczna to podstawa

Jeżeli przed rozmową rekrutacyjną czujemy się bardzo niepewnie i odczuwamy silny stres, oznacza to, że w swoim organizmie mamy nadmiar kortyzolu (nazywanego także hormonem stresu). Niektórzy próbują uspokoić się przy pomocy leków, jednak nie jest to dobre rozwiązanie (silne leki uspokajające powodują skutki uboczne). Naturalnym i niezawodnym sposobem na redukcję kortyzolu jest aktywność fizyczna. Zamiast bezczynnie czekać na rekrutację i wymyślać czarne scenariusze, wybierzmy się na basen lub na siłownię. Gdy kondycja nie pozwala nam na intensywne uprawianie sportu, zdecydujmy się na szybki marsz lub chociaż spacer.

Idealnie byłoby zaplanować trening w dniu, w którym odbywa się rozmowa rekrutacyjna. Jeżeli to niemożliwe, zaplanujmy ćwiczenia dzień wcześniej.

Wybierając się na rozmowę kwalifikacyjną, zamiast przemieszczać się samochodem lub komunikacją miejską, przejdźmy przynajmniej kilka przystanków pieszo.

Dobre śniadanie przed rozmową o pracę

Najgorsze co możemy zrobić to iść na rozmowę kwalifikacyjną z pustym żołądkiem. W takiej sytuacji stresowalibyśmy się także podczas zupełnie zwykłego dnia. Nasze śniadanie powinno być zdrowe, zasobne we wszystkie niezbędne składniki odżywcze, a jednocześnie lekkostrawne.

Przygotowanie do rekrutacji

Ogromna część kandydatów stresuje się rozmową kwalifikacyjną, gdyż obawia się nieznanego. Im więcej niewiadomych, tym nasza obawy są silniejsze. Warto zdawać sobie sprawę, że nie jesteśmy w tej sytuacji bezradni. Rekruter nie będzie specjalnie dla nas wymyślał nowych pytań. Rozmowy kwalifikacyjne odbywają się według określonych schematów, co oznacza, że w dużej mierze jesteśmy się w stanie do nich przygotować. W internecie bez problemu znajdziemy typowe pytania, które najczęściej padają podczas rozmów o pracę. Dobrze jest się także zapoznać z pytaniami nietypowymi, które sprawdzają naszą kreatywność, czy umiejętność rozwiązywania problemów. Trenowanie odpowiedzi na takie pytania sprawi, że lepiej poradzimy sobie z rozwiązaniem nawet takich problemów, z którymi spotykamy się po raz pierwszy.

Pozytywne myślenie

Choć zmiana sposobu myślenia nie zawsze jest prosta, może być bardzo pomocna w sytuacji, gdy nie radzimy sobie ze stresem. Pomyślmy, że niezależnie od wyniku rozmowy o pracę, i tak zdobędziemy nowe, cenne doświadczenia, które pozwolą się nam doskonalić. Nie powinniśmy oceniać siebie zbyt surowo. Jesteśmy tylko ludźmi i nie musimy być perfekcyjni. Ludzie, którzy bardzo surowo oceniają siebie i innych często myślą, że rekruterzy postępują w ten sam sposób, co często jest nieprawdą.

Już sam fakt, że pokonaliśmy stres, wysłaliśmy swoje CV i udaliśmy się na rozmowę kwalifikacyjną sprawia, że powinniśmy powiedzieć sobie kilka ciepłych słów.

Idąc na rozmowę kwalifikacyjną nie należy myśleć o rzeczach, na które nie mamy wpływu. Nie porównujmy się do innych kandydatów, nie zastanawiajmy się kto wypadł lepiej od nas.

Wchodząc na rozmowę kwalifikacyjną wyprostujmy się i uśmiechnijmy – już sama zmiana postawy może pozytywnie wpłynąć na nasze emocje.

Prawidłowe oddychanie też może pomóc

Kiedy odczuwamy stres bezpośrednio przed rozmową z rekruterem lub w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, jedyne co może nam wówczas pomóc to oddychanie. Kiedy czujemy, że łamie się nam głos i dopada nas panika, weźmy kilka głębokich oddechów. Ważne jest, żeby oddech był powolny. Wdychajmy powietrze nosem i wypuszczajmy je ustami.

Akceptacja swoich emocji

Mamy większe szanse wypaść dobrze na rozmowie kwalifikacyjnej, kiedy zaakceptujemy swoje emocje. Pamiętajmy, że jest rzeczą całkowicie naturalną odczuwanie stresu przed i w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Nie są to naturalne dla nas sytuacji. Nikt z nas nie lubi być oceniany. W wielu wypadkach przyznanie się do stresu przed rekruterem sprawia, że czujemy się lepiej. Dodatkowo osoba, która prowadzi rekrutację doskonale zdaje sobie sprawę z problemów kandydatów i na samym początku spotkania stara się poprowadzić rozmowę w taki sposób, żeby kandydat starający się o pracę miał szansę się rozluźnić.

Spójrzmy na rozmowę kwalifikacyjną z innej perspektywy

Gdy nie radzimy sobie ze stresem, pomocne może okazać się spojrzenie na daną sytuację z innej perspektywy. Zadajmy sobie pytanie jakie znaczenie będzie miała dla nas ta rozmowa (nawet jeżeli pójdzie nam źle) za pięć lub dziesięć lat. Istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że nie będziemy jej wcale pamiętać.

Skupmy się na chwili obecnej

Wielu kandydatów przed i podczas rozmowy rekrutacyjnej ma tendencję do czarnych myśli. Wyobrażamy sobie, co może pójść nie tak, przez co potęgujemy stres. Wyjściem z tej trudnej sytuacji jest skupienie się na chwili obecnej. Postarajmy się być „tu i teraz”. Nie myślmy o tym co będzie za pięć, czy dziesięć minut. Pomocne w zachowaniu uważności może okazać się skupienie na oddechu.

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay on op - Ge the daily news in your inbox

Przeczytaj poprzedni wpis:
blank
Języki obce – jak o nich pisać w CV?

Znajomość języków obcych jest ceniona przez wielu pracodawców, dlatego nie możemy o niej nie napisać w naszym CV.  W jaki...

Zamknij