Rozmowy kwalifikacyjne – jak profesjonalnie je prowadzić?

Rozmowa kwalifikacyjna przeprowadzana jest w celu wyłonienia najlepszego kandydata na dane stanowisko. Przeprowadzenie takiej rozmowy nie jest proste, zwłaszcza, że rekruter może poświęcić kandydatowi bardzo ograniczony czas. Czym charakteryzuje się skuteczna rozmowa kwalifikacyjna?

Plan rozmowy kwalifikacyjnej to podstawa

Mamy małe szanse na znalezienie dobrych pracowników, jeżeli nie zaplanujemy rozmowy rekrutacyjnej. Zaplanowanie rekrutacji to podstawa sukcesu. Nie oznacza to, że rekruter ma postępować schematycznie i zadawać kandydatowi jedynie wcześniej wymyślone pytania. Należy raczej zadać sobie pytanie czego chcemy dowiedzieć się o danej osobie. W tym celu warto jest dokładnie przestudiować CV, które nam wysłała (zapoznanie się z dokumentacją pozwoli oszczędzić czas na pytanie o rzeczy, które nic nie wnoszą do rozmowy). Oprócz wcześniej zaplanowanych pytań można zadawać pytania o kwestie, które przychodzą nam do głowy podczas rozmowy. Zastanówmy się ile czasu możemy poświęcić na rozmowę z jednym pracownikiem i zaplanujmy proces rekrutacji w taki sposób, żebyśmy mieli szansę na zebranie wszystkich potrzebnych nam wiadomości.

Pamiętajmy również o naszych zadaniach jako rekrutera. Naszym celem jest wyłonienie osoby, która najlepiej nadaje się na dane stanowisko, a nie takiej, która wydała się nam najsympatyczniejsza i zrobiła na nas najlepsze wrażenie (dotyczy to zwłaszcza stanowisk, które nie wymagają współpracy z klientami).

Dobra atmosfera niezbędna dla sprawnego procesu rekrutacyjnego

Rozmowa kwalifikacyjna to dla większości kandydatów ogromny stres. Jeżeli rekruter celowo lub przez swoją niewiedzę i zaniedbania wprowadza nerwową atmosferę, bardzo prawdopodobne jest, że zrazi nawet te osoby, które doskonale sprawdziłyby się na danym stanowisku. Z powyższych względów rozmowa powinna odbywać się w cichym, ustronnym miejscu. Warto jest poczęstować kandydata napojem (dobrze jest o tym pomyśleć zwłaszcza podczas letnich, upalnych dni), a także podziękować mu, że odpowiedział na ofertę pracy. Bardzo ważne jest wyciszenie telefonu podczas rozmowy (w ten sposób okazujemy szacunek osobie, która przyszła na rozmowę).

Specjaliści od rekrutacji zalecają, żeby na początek zadać kilka pytań niezwiązanych z pracą (mogą być to pytania o tak błahe sprawy jak pogoda, czy dojazd do naszego biura), które pozwolą kandydatowi się rozluźnić. Nie zaczynajmy od pytań technicznych, nawet jeśli nasz czas jest ograniczony. Osoba przychodząca na rozmowę rekrutacyjną powinna czuć, że rekruter jest do niej przyjaźnie nastawiony.

Najważniejsze informacje o firmie i stanowisku, którego dotyczy rekrutacja

Zanim przejdziemy do zadawania szczegółowych pytań powinniśmy opisać czym zajmuje się firma, dla której prowadzimy rekrutację. Ważne jest także opisanie stanowiska, o które ubiega się kandydat. Osoba przychodząca na rozmowę powinna dowiedzieć się od nas przynajmniej o najważniejszych obowiązkach na wybranym stanowisku.

Na samym początku dobrze jest wyjaśnić kandydatowi naszą filozofię zatrudniania. Powiedzmy, że szukamy osoby o konkretnym profilu psychologicznym i umiejętnościach, gdyż naszym zdaniem tylko taki człowiek poradzi sobie w pracy w dłuższej perspektywie czasu, a jednocześnie będzie w stanie czerpać satysfakcję z wykonywanych przez siebie obowiązków. Dzięki takiemu postawieniu sprawy, osoba, która nie posiada określonych cech nie będzie czuła się gorsza.

Jak umiejętnie zadawać pytania rekrutacyjne?

Jeżeli chcemy dowiedzieć się o kandydacie jak najwięcej, powinniśmy zadawać mu pytania otwarte. Najlepsze są pytania, na które można odpowiedzieć kilkoma zdaniami, a nie tylko potwierdzić lub zaprzeczyć.

Rekruter powinien zapytać kandydata o jego doświadczenie zawodowe, umiejętności twarde i miękkie. Prawdopodobnie chcemy czegoś więcej niż tylko suchych faktów. Z tego względu dobrym pomysłem jest zadawanie pytań o rozwiązanie konkretnego problemu (takie pytanie pozwoli nam dowiedzieć się, czy kandydat jest osobą kreatywną, jak radzi sobie w trudnych sytuacjach). Oczywiście nasze pytania muszą być dostosowane do stanowiska, którego dotyczy rekrutacja – powinniśmy sprawdzać kompetencje, które są przydatne w konkretnym zawodzie.

Rekruter nie może bać się zadawania pytań, które są dla niego niewygodne (pod warunkiem, że prawo pozwala na ich zadawanie). Nie może on zakończyć rozmowy kwalifikacyjnej z wrażeniem, że nie wie o kandydacie wszystkiego co powinien. Podczas rozmowy niezwykle ważna jest szczerość i autentyczność. Jeżeli rekruter ma wątpliwości, czy kandydat, który przykładowo całe życie pracował w zespole będzie czuł się dobrze na stanowisku wymagającym dużej samodzielności, powinien szczerze o tym powiedzieć. Taka postawa z pewnością zostanie doceniona przez kandydata.

Jaki czas zarezerwować na rozmowę kwalifikacyjną?

Niezależnie od tego ilu kandydatów będziemy musieli przyjąć, dla każdego z nich musimy zarezerwować około jednej do półtorej godziny czasu. Rozmowa zbyt długa, ale i bardzo krótka świadczy o tym, że rekruter jest źle przygotowany do swojej pracy.

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay on op - Ge the daily news in your inbox