Stres w pracy – przyczyny i skutki, jak sobie radzić ze stresem

Stres w pracy dotyka większość polskich pracowników. Nie brakuje osób, które mierzą się z nim każdego dnia. Wynika to z trudnych warunków na rynku pracy, a także z faktu, że praca znajduje się bardzo wysoko w naszej hierarchii wartości. Jak sobie radzić ze stresem w pracy?

Stres w pracy – jakie są jego przyczyny?

Przyczyn odczuwania stresu w pracy może być wiele. W Polsce nie brakuje pracowników, którzy są za bardzo obciążeni pracą. Mają nie tylko zbyt wiele obowiązków, ale muszą też pracować pod presją czasu. Co ciekawe stresująca może być też zbyt mała ilość zadań, czy wykonywanie pracy monotonnej. W przypadku wykonywania ciągle tych samych zadań pracownik nie ma możliwości rozwoju, czuje, że stoi w miejscu. W takiej pracy marnuje o swój potencjał.

Poważnym problemem dużej części pracowników są sztywne godziny pracy. Przykładowo pracujemy od godziny 8 do 16. Nie możemy się spóźnić, gdyż zostanie to źle odebrane przez przełożonego. Już na samą myśl o korkach na drodze, czy zatrzymaniu metra mamy przyspieszony oddech. Pracując w stałych godzinach nie mamy możliwość załatwienia ważnej sprawy na mieście, a kiedy kończymy pracę często musimy stać w kolejkach.

Ogromnie stresujący dla większości pracowników jest brak bezpieczeństwa zatrudnienia. Stresuje nas brak możliwości awansowania, a także sytuacja, w której posiadamy zbyt wysokie, ale i zbyt niskie kwalifikacje na dane stanowisko. Duży stres mogą odczuwać osoby zatrudnione na stanowiskach, na których zakres obowiązków jest słabo sprecyzowany (nie mogą oni odmówić wykonania danego zadania, gdyż tak naprawdę nie wiedzą jakie są ich obowiązki).

Stresuje nas brak równowagi pomiędzy życiem osobistym a zawodowym, trudne relacje interpersonalne w firmie, brak znajomości celów przedsiębiorstwa, w którym jesteśmy zatrudnieni.

Jakie są skutki stresu w pracy?

Negatywne skutki stresu w pracy odczuwa nie tylko sam pracownik, ale także firma. Typowe dla osób zestresowanych jest podwyższone ciśnienie krwi, przyspieszony rytm serca, które w dłuższej perspektywie czasu mogą doprowadzić do poważnych chorób. Zestresowany pracownik jest rozchwiany emocjonalnie, poirytowany, ma skłonność do agresji, bywa impulsywny, często popełnia błędy. Chroniczny stres przyczynia się do problemów z zasypianiem, depresji, mniejszego zaangażowania w pracę.

Negatywne skutki stresu pracowników to dla przedsiębiorstwa problem w postaci częstego chodzenia na zwolnienie, słabego zaangażowania, częstych rezygnacji z pracy, spadku efektywności, wzrostu liczby wypadków, skarg od niezadowolonych klientów, niszczenia pozytywnego wizerunku firmy,

Jak sobie poradzić ze stresem w pracy?

Jeżeli chcemy skutecznie poradzić sobie ze stresem w pracy, powinniśmy postarać się dokładnie określić jego przyczynę. Zastanówmy się, czy problemem są niewłaściwe relacje z przełożonymi lub szefem, nadmiar obowiązków, czy poczucie, że wykonujemy pracę poniżej naszych kwalifikacji. Tylko wówczas, gdy poznamy przyczynę, będziemy mogli spróbować rozprawić się z problemem. Zastanówmy się, czy możemy porozmawiać z szefem, poprosić o przeniesienie do nowego działu, dowiedzieć się co musimy zrobić, żeby otrzymać awans.

Aktywność fizyczna pomaga ze stresem każdego rodzaju. Skrajnie zestresowani pracownicy często mają nadwagę i problemy ze zdrowiem. Nie ma znaczenia jaką aktywność fizyczną wybierzemy. Każda przyniesie nam ogromne korzyści. Najważniejsze jest, żeby sport sprawiał nam przyjemność. Możemy zapisać się na basen, na siłownię, lekcje tańca, jogę. Równie dobrze możemy chodzić na długie spacery, biegać, czy jeździć na rowerze.

W redukcji stresu pomoże nam medytacja. Zestresowani pracownicy wybiegają myślami do przodu i zastanawiają się, co nieprzyjemnego przydarzy im się w pracy kolejnego dnia. Zamiast tego dobrze jest usiąść w spokojnym miejscu i przez co najmniej kilkanaście minut skupić się na chwili obecnej.

Nie zarywajmy nocy. Praca może poczekać. Dla nas najważniejsze powinno być przespanie ośmiu godzin dziennie. Pamiętajmy, że kiedy jesteśmy niewyspani, odczuwamy stres jeszcze bardziej intensywnie.

Osoby zestresowane muszą zadbać o dobrą dietę. Nasze codzienne menu powinno zawierać przede wszystkim produkty bogate w magnez, witaminy z grupy B, a także nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3.

Nie zamykajmy się w sobie. Czasem spotkanie z rodziną, czy przyjaciółmi pomaga rozładować nagromadzone w pracy napięcie. Opowiedzmy bliskim o naszych problemach.

Osoby, które czują, że sytuacja, w której się znalazły jest dla nich zbyt przytłaczająca powinny poszukać pomocy u specjalisty. Warto zapisać się na wizytę do dobrego psychoterapeuty. Szczególnie dobrze jest szukać poradni psychologicznych, które specjalizują się w chorobach zawodowych. Pracują w nich specjaliści, którzy na co dzień pomagają osobom znajdującym się w podobnych, a nawet znacznie trudniejszych sytuacjach niż nasza.

Walka ze stresem w pracy może być trudna, jednak dla własnego zdrowia psychicznego i fizycznego powinniśmy rozpocząć ją jak najszybciej.

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay on op - Ge the daily news in your inbox

Przeczytaj poprzedni wpis:
blank
Biuro typu open space – zalety i wady

Biura typu open space stają się w Polsce coraz bardziej popularne (znajdziemy je we wszystkich większych miastach). Przestrzenie tego typu...

Zamknij