Jakie cechy musi posiadać osoba zarządzająca ludźmi

Bycie dobrym szefem to ogromne wyzwanie, któremu nie każdy jest w stanie sprostać. Osoba zajmująca stanowisko lidera często odpowiada nie tylko za pracę swojego zespołu, ale i funkcjonowanie całej firmy. Poniżej przedstawiamy cechy, które naszym zdaniem powinien posiadać dobry szef.

Charyzma

W pełnieniu obowiązków szefa na pewno pomoże nam charyzma. Człowiek, który ją posiada jest w stanie sprawić, że inne osoby pójdą za nim i będą bez problemów wykonywać wszystkie jego polecenia. Osoba charyzmatyczna jak nikt inny potrafi motywować pracowników. 

Opanowanie i wysoka odporność na stres

Od osoby na stanowisku kierowniczym wymaga się opanowania i zdolności zachowania zimnej krwi nawet w najbardziej stresujących sytuacjach. Człowiek taki pomimo doświadczanego stresu musi być zdolny do podejmowania trafnych decyzji. Ponadto ma on pozytywny wpływ na swoich podwładnych – dzięki jego opanowaniu pracownicy są w stanie wykonywać swoje obowiązki nawet w trudnych momentach.

Samodzielność i samodyscyplina

Osoba na stanowisku kierowniczym jest odpowiedzialna za to, żeby jej podwładni sumiennie wykonywali swoje obowiązki. Żeby tego dokonać kierownik sam powinien być bardzo samodzielny i zdyscyplinowany. W przeciwnym razie miałby duże problemy z utrzymaniem dyscypliny w swojej firmie.

Asertywność 

Osoba ubiegająca się o stanowisko kierownicze musi być asertywna. Dobry szef powinien potrafić jasno wyrażać swoje zdanie, nawet jeżeli wie, że nie wszystkim się ono spodoba. Z drugiej strony musi on pamiętać, że jego podwładni także mają prawo do swojego zdania i potrzeb. Z tego względu powinien on nie tylko krytykować swoich pracowników, ale też dawać konstruktywne wskazówki.

Empatia

Wbrew pozorom do osoby na stanowisku kierowniczym należy nie tylko wydawanie poleceń. Żeby być dobrym szefem potrzebna jest także empatia. Człowiek taki powinien być wrażliwy na problemy, z jakimi zmagają się jego pracownicy. Dzięki empatii szef jest w stanie lepiej poznać swoich podwładnych, co jest niezbędne, żeby sprawnie nimi zarządzać. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że empatia nie może być bezgraniczna. Bardzo empatyczna osoba, której brak jest asertywności nie będzie w stanie utrzymać dyscypliny w swoim zespole. Część pracowników może starać się wykorzystywać jej dobre intencje.

Pewność siebie

Jedną z ważniejszych cech dobrego szefa jest pewność siebie. Osoba, która przewodzi innym musi czuć się dobrze w swojej skórze, być pewna swojej wartości i swoich kompetencji. Szef, który jest pewny siebie potrafi działać pomimo niepewności. Jest również w stanie dobrze znieść porażkę i potraktować ją jako lekcję na przyszłość. Należy zaznaczyć, że pewność siebie nie jest tożsama z arogancją. Pewny siebie szef zna swoją wartość, ale się nie wywyższa. W żadnym wypadku nie próbuje także dowartościować się kosztem innych ludzi (na przykład poprzez poniżanie ich – jest to cecha psychopaty).

Zaangażowanie i pasja

Każdy kierownik musi posiadać pasję i być zaangażowany w swoje obowiązki. Wkładanie serca w realizację wyznaczonych zadań jest niezbędne do zmotywowania podwładnych. Zaangażowanie i pasja sprawiają, że praca przestaje być przykrym obowiązkiem, a cały zespół zaczyna czerpać z niej przyjemność.

Przestrzeganie zasad etyki zawodowej

Od osoby zatrudnionej na stanowisku kierowniczym wymaga się znajomości i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Etyczne zachowanie jest nie tylko wyrazem szacunku dla współpracowników, ale też gwarancją bezpieczeństwa dla kierownika. W razie jakichkolwiek problemów będzie on w stanie udowodnić, że działał zgodnie z zasadami.

Umiejętność rozwiązywania problemów

Różnego rodzaju konflikty są czymś całkowicie naturalnym, gdy pracuje się z ludźmi. Dobry szef myśli o nich w sposób pozytywny. Dzięki sytuacjom konfliktowym można rozładować napięcie, a także wypracować kompromisy, dzięki którym praca dla wszystkich członków zespołu stanie się łatwiejsza. Niezmiernie ważne jest, żeby szef potrafił konstruktywnie rozwiązywać problemy.

Sprawne zarządzanie czasem

Jako, że szef organizuje zajęcia swoim podwładnym, musi idealnie zarządzać swoim własnym czasem. W ten sposób daje dobry przykład osobom, z którymi współpracuje.

Konsekwencja w działaniu

Osoby na stanowiskach kierowniczych powinny wyróżniać się konsekwencją w działaniu. Niezmiernie ważne jest, żeby osoby takie potrafiły planować cele długoterminowe i konsekwentnie dążyć do ich realizacji. W ten sposób dają pracownikom komunikat, ze panują nad sytuacją, wszystkie podejmowane przez nich działania mają sens. Szef musi zdawać sobie sprawę, że zmienianie decyzji co chwila wprowadza w firmie niepotrzebne zamieszanie i zmniejsza poczucie bezpieczeństwa jego podwładnych.

Ciągłe doskonalenie swoich kompetencji

Stałe doskonalenie swoich kompetencji jest niezwykle ważne w każdym zawodzie. Na stanowisku kierowniczym jest to wręcz kluczowe. Szef musi mieć świadomość, że nie zyska szacunku swoich pracowników, jeżeli nie będzie stale się uczył. 

Tworzenie dobrej atmosfery pracy

Ludzie zajmujący kierownicze stanowiska są odpowiedzialni nie tylko za to, żeby zadania były wykonywane sprawnie i na czas. Niezwykle istotne jest też, żeby potrafili oni zadbać o pozytywną atmosferę w miejscu pracy. Choć dyscyplina jest ważna, pracownicy powinni przychodzić do firmy z uśmiechem na twarzy, a nie traktować pracy w kategoriach kary.

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay on op - Ge the daily news in your inbox

Przeczytaj poprzedni wpis:
blank
Dlaczego kłamiemy na rozmowie kwalifikacyjnej? Najczęstsze kłamstwa pracowników. Kiedy warto skłamać na rozmowie kwalifikacyjnej?

Kłamstwa na rozmowach kwalifikacyjnych nie należą do rzadkości. Wielu kandydatów ma tendencję do zawyżania swoich umiejętności, koloryzowania CV, a nawet...

Zamknij