Relacje zawodowe a prywatne – jak mądrze wyznaczać granice?

Dobre relacje ze współpracownikami są bardzo ważne, gdyż wpływają na jakość naszej pracy. W miejscu gdzie wszyscy się znają, lubią i szanują pracuje się zdecydowanie lepiej. Jednocześnie brak granicy pomiędzy relacjami zawodowymi a prywatnymi jest problematyczny. Chodzimy do pracy przede wszystkim po to, żeby zarabiać pieniądze, a nie szukać bliskich przyjaciół. Jak zadbać o równowagę pomiędzy relacjami prywatnymi a zawodowymi?

Dobre relacje w pracy

Korzyści związane z dobrymi relacjami w pracy są rudne do przecenienia. Praca w dobrej atmosferze jest zdecydowanie bardziej produktywna. Gdy pracujemy z osobami, których nie lubimy i którym nie ufamy, jesteśmy stale zestresowani, popełniamy więcej błędów. Zła atmosfera w pracy sprawia, że każdy pracownik zaczyna dbać jedynie o własne interesy, często działając na szkodę firmy. Napięte relacje pomiędzy osobami pracującymi razem prowadzą do częstszych urlopów chorobowych, a w pewnym momencie także do odchodzenia z firmy najbardziej wartościowego personelu.

Jakie jest ryzyko łączenia relacji prywatnych i zawodowych? 

Naturalne jest, że wchodzimy w bliskie relacje z osobami, z którymi spędzamy najwięcej czasu. Badania pokazują, że ze współpracownikami spędzamy często więcej czasu niż ze swoją własną rodziną. Szukanie przyjaciół w pracy może wiązać się z zagrożeniami. Pamiętajmy, że firma, w której pracujemy to bardzo specyficzne środowisko. Przychodzimy do niej, żeby zarabiać pieniądze  (które są nam niezbędne do przeżycia) i rozwijać swoje kompetencje zawodowe. Może się zdarzyć, że znajdziemy się w sytuacji, gdy nasi współpracownicy staną się naszymi konkurentami (nie trudno wyobrazić sobie kryzys gospodarczy i związane z nim masowe zwolnienia). Jeżeli posiadanie pracy będzie warunkiem naszego przetrwania, prawdopodobnie zarówno my jak i nasi współpracownicy będziemy w stanie zrobić wiele, żeby ją utrzymać. Zastanówmy się jaki wpływ będzie to miało na nasze relacje prywatne.

Zdarza się, że nasi współpracownicy stają się naszymi przyjaciółmi. Zaczynamy spotykać się z nimi po pracy, zwierzamy się z rodzinnych sekretów. Warto zadać sobie pytanie jak zmienią się nasze relacje z tymi osobami, kiedy dostaniemy awans i staniemy się ich przełożonymi (lub też oni staną się naszymi przełożonymi). Czy nadal będziemy w stanie umawiać się na piwo i chodzić razem na zakupy? Jeżeli okaże się, że nasz przyjaciel pracuje źle i uznamy, że powinniśmy go zwolnić – jaką decyzję podejmiemy? Utrzymywanie dobrych stosunków ze współpracownikami jest ważne, jednak wchodzenie z nimi w relacje prywatne może być bardzo ryzykowne i przysporzyć nam wielu rozczarowań.

Równowaga pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym to konieczność

Ne możemy dopuścić do sytuacji, kiedy praca zawodowa staje się dla nas jedyną aktywnością. Firma, w której pracujemy nie może być naszym domem, a współpracownicy nie mogą stać się naszą rodziną i najlepszymi przyjaciółmi. Jeżeli chcemy wyznaczyć granicę pomiędzy relacjami prywatnymi a zawodowymi, musimy mieć życie prywatne, swoje zainteresowania, rodzinę i przyjaciół, którzy nie są związani z naszą pracą.

Wyznaczmy granice w kontaktach z szefem i współpracownikami

Bardzo ważne jest, żeby dbać o relacje z naszym szefem i współpracownikami. Musimy jednak pamiętać i wyznaczaniu zdrowych granic. Zróbmy wszystko, żeby dobrze się nam pracowało w jednej firmie. Bądźmy wobec siebie uprzejmi, pomocni, lojalni. Jeżeli widzimy, że któryś z naszych współpracowników potrzebuje pomocy, postarajmy się mu jej udzielić. Jednocześnie nie pozwólmy, żeby nasze relacje weszły na grunt prywatny. Starajmy się nie umawiać po pracy, chyba, że wymaga tego sytuacja w naszej firmie. Nie zwierzajmy się współpracownikom z naszych problemów sercowych i rodzinnych. Pamiętajmy, że do pracy przychodzimy po to żeby pracować. Życie prywatne lepiej jest zostawić za drzwiami. Niedzielenie się naszymi sekretami sprawi, że unikniemy przykrych rozczarowań, gdyż w pewnych sytuacjach nasze słabe strony mogą zostać wykorzystanie przeciwko nam. Ze współpracownikami dobrze jest rozmawiać o pracy, o tym co dzieje się w naszej firmie, warto podejmować tematy związane z branżą, w której działamy. Jest tak wiele tematów do rozmów, że nie musimy opowiadać koleżance z pracy o naszej ostatniej kłótni z mężem. 

Jeżeli czujemy, że nasze prywatne problemy są dla nas przytłaczające i musimy się komuś wyżalić, lepiej umówić się z przyjaciółką (niezwiązaną z naszym życiem zawodowym) lub osobą z rodziny, której ufamy.

W przypadku, gdy w naszej firmie organizowane są imprezy i spotkania integracyjne, powinniśmy na nie chodzić. Pamiętajmy jedynie o tym, że są to spotkania firmowe, a nie imprezy rodzinne, czy wyjścia z przyjaciółmi. Unikajmy picia nadmiernej ilości alkoholu podczas takich imprez. Dzięki temu łatwiej zachowamy nad sobą kontrolę. Przed imprezą integracyjną możemy przygotować sobie listę tematów, które możemy podjąć z osobami, z którymi współpracujemy. Warto jest również stworzyć listę tematów zakazanych, których w środowisku zawodowym nie powinniśmy poruszać.

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay on op - Ge the daily news in your inbox