Small talk – charakterystyka, pytania pożądane i zakazane

Small talk to umiejętność, która z pewnością przyda się każdemu pracownikowi. Dzięki umiejętności nawiązania niezobowiązującej rozmowy można uniknąć niezręcznej ciszy i poprawić atmosferę w firmie. Czym dokładnie jest small talk? Jakie pytania warto zadawać, a o czym nie powinno się rozmawiać z osobami, które słabo znamy?

Small talk – co to takiego?

Mianem small (w języku polskim można go określić jako pogawędkę) talk określamy krótką i niezobowiązującą konwersację. W większości wypadków small talk związany jest z wymianą uprzejmości towarzyskich i zawodowych. Rozmowa dotyczy spraw nieistotnych i mało kontrowersyjnych. Small talk budzi wiele kontrowersji. Są osoby, które go nie rozumieją i nie lubią, dla innych jest czymś całkowicie naturalnym (tak jak powitanie i pożegnanie). Small talk wprowadza przyjemną atmosferę, a dodatkowo rozwija nasze kompetencje interpersonalne. Dzięki niemu można podnieść jakość komunikacji w miejscu pracy i nie tylko.

Small talk – tematy, które warto poruszać

Jednym z najpopularniejszych tematów, które warto poruszyć podczas niezobowiązującej rozmowy jest pogoda. Jest to temat bezpieczny, a dodatkowo każdy ma na jego temat jakąś opinię. Nawet jeżeli nasze poglądy są inne od poglądów rozmówcy, mało prawdopodobne jest, żeby doszło między nami do konfliktu na tym tle. Prawdopodobnie nikt nie poczuje się urażony, że wolimy niższe temperatury niż on.

Kolejnym tematem świetnie nadającym się na niezobowiązującą pogawędkę jest praca. Możemy rozmawiać o tym czym się zajmujemy, informować o dniach wolnych od pracy, a nawet narzekać na nadmiar obowiązków (jest to jednak niewskazane, gdy rozmawiamy ze swoim szefem).

Motywem przyjemnej i niezobowiązującej pogawędki mogą być serialne, filmy, książki, czy muzyka. Możemy opowiedzieć rozmówcy jaki film oglądaliśmy ostatnio, zapytać go jaką książkę mógłby nam polecić, itp.

Niezobowiązującym tematem, który można poruszyć praktycznie z każdym jest moda. Jeżeli chcemy nawiązać rozmowę ze słabo znaną koleżanką z innego działu, zapytajmy ją co myśli na temat najmodniejszego kroju spódnic. Możemy również zapytać o element jej garderoby (może być to również kolor włosów, perfumy, kosmetyk), który wzbudził nasze zainteresowanie.

Podczas small talku możemy mówić o naszym otoczeniu. Jeżeli wybieramy się na urlop, warto zapytać rozmówcy, czy jest jakieś ciekawe miejsce, które mógłby nam polecić, czy zna hotele, które akceptują zwierzęta, itp.

Small talk – o czym nie rozmawiać

Jeżeli zależy nam na udanej pogawędce pamiętajmy, że są tematy, których w żadnym wypadku nie powinniśmy poruszać (zwłaszcza z osobami, których nie znamy). Za wszelką cenę unikajmy rozmów o religii i polityce. W żadnym wypadku nie komentujmy wyglądu zewnętrznego naszego rozmówcy. Możemy zapytać kobietę, gdzie kupiła taki piękny płaszcz, jednak nie mówmy, że podoba się nam (lub co gorsze – nie podoba) jej twarz, czy figura. Do tematów zakazanych należą również pieniądze i zarobki.

Nigdy nie pytajmy rozmówcy o jego stan cywilny, czy ilość posiadanych dzieci. Możemy bowiem trafić na osobę, która się właśnie rozwodzi lub jest w żałobie. 

Nie najlepszym pomysłem jest również rozmawianie o swoich chorobach (starajmy się skupić na pozytywach).

Podczas small talku nie powinno się plotkować (zwłaszcza, gdy rozmawiamy z osobą, która pracuje w tej samej firmie).

Small talk – jak się go nauczyć?

Umiejętność prowadzenia niezobowiązujących rozmów może bardzo ułatwić nam życie. Czasem służy on rozładowaniu napięcia, uniknięciu niezręcznej ciszy, zbliżeniu się do nieznajomych osób. W wielu sytuacjach pogawędka jest wstępem do prawdziwej rozmowy. 

Są osoby, dla których small talk jest czymś całkowicie naturalnym. Należą one do grupy szczęśliwców, którzy nie muszą się go uczyć. Dla ogromnej części osób niezobowiązująca i swobodna rozmowa o niczym jest prawdziwym problemem. Na szczęście wszystkiego można się nauczyć.

Jeżeli small talk nie jest naszą najmocniejszą stroną, powinniśmy się do niego przygotować. Warto zdobyć trochę informacji o tematach, które możemy poruszyć podczas rozmów. Zapoznajmy się z aktualną prognozą pogody, a także z ciekawostkami ze świata (byleby nie dotyczyły one tematów zakazanych). 

W przypadku, gdy będziemy rozmawiać z osobami pracującymi w naszej branży, warto dowiedzieć się czegoś o naszych rozmówcach. Jeżeli poruszymy temat, który szczególnie interesuje daną osobę, mamy zdecydowanie większe szanse na nawiązanie znajomości niż w przypadku pytań o pogodę, czy korki na drodze.

Nawet jeśli lubimy żarty, powinniśmy zachować szczególną ostrożność, gdy nie znamy swojego rozmówcy. Pamiętajmy, że dowcip, który nam wydaje się śmieszny, dla drugiej osoby może być żenujący. Próbując być zabawni możemy bardzo szybko zrazić do siebie rozmówcę.

Gdy nawiązywanie kontaktów przychodzi nam z trudem, powinniśmy robić to jak najczęściej. Pamiętajmy, że praktyka czyni mistrza. Wychodźmy z inicjatywą i obserwujmy reakcje innych ludzi. Jeżeli widzimy, że osoba, którą zagadujemy nie ma ochoty na dłuższą konwersację, zaakceptujmy to i nie narzucajmy się jej. Jednocześnie nie zrażajmy się – każdy może mieć gorszy dzień.

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay on op - Ge the daily news in your inbox