Storytelling – charakterystyka, przykłady, jak wykorzystać go w praktyce

Storytelling, czyli opowiadanie historii cieszy się współcześnie coraz większą popularnością. Dobra historia jest szczególnie ceniona przez specjalistów od marketingu. Dzięki niej można sprawić, że firmy, marki i produkty staną się dla potencjalnych klientów znacznie bardziej atrakcyjne. Co warto wiedzieć o storytellingu?

Storytelling – podstawowe informacje

Storytelling pomagał naszym przodkom wyjaśniać niezrozumiałe zjawiska, a także przekazywać tradycje z pokolenia na pokolenie. Specjaliści od marketingu zauważyli, że ciekawa historia pomaga kreować markę, budować więź z klientami, a także lepiej sprzedawać. Klienci chętniej kupują produkty opatrzone opowieścią, która budzi w nich pozytywne emocje. Na storytelling składają się takie elementy jak: kontekst, akcja, fabuła i bohaterowie.’’

Storytelling w marketingu – rodzaje

Inspirujące, wciągające opowieści są dla klientów znacznie ważniejsze niż suche liczby i fakty. Dzieje się tak dlatego, że historie oddziałują na nasze emocje. Zapamiętujemy to co wzbudza w nas emocje. Z tego względu storytelling zyskuje przewagę nad tradycyjnymi reklamami.

Warto mieć świadomość, że nie każda historia zainteresuje odbiorców. Opowieści, które wzbudzają wiele emocji i są w stanie przekonać do zakupu mogą dotyczyć:

Wizji. Taka historia opowiada o tym jak konkretna wizja pojawiła się w wyobraźni twórcy, a następnie o tym w jaki sposób była ona realizowana. W tego typu opowieści bardzo duże znaczenie ma ideologia przedstawiona jako szczytny cel. Produkt, który powstał w jej wyniku ma odmienić na lepsze życie wielu ludzi. Dobry storytelling motywuje odbiorców do podjęcia działania, a także skupia ich wokół danej idei.

Konkretnej osoby. Nie ma znaczenia kim jest bohater opowieści. Może być człowiekiem sławnym, a także zupełnie przeciętną osobą, o której nikt nie słyszał. Jest on jednak zawsze związany z firmą, która wykorzystuje opowiadanie. Storytelling opisuje to kim jest obecnie bohater, jego przeszłość, osiągnięcia, plany na przyszłość, ale również porażki (bohater zawsze wyciąga z nich konstruktywne wnioski), niezrealizowane marzenia. Tym, co szczególnie ciekawi odbiorców storytelingu jest pozytywna ewolucja, jaka zaszła w bohaterze. Dzięki niej osoba ta zyskuje zaufanie odbiorców. Mogą oni się z nią utożsamiać.

Edukacji. Specjaliści od marketingu chętnie wykorzystują opowieści, które uczą. Historia może dotyczyć tego w jaki sposób powstaje określony produkt. Storytelling może przybrać postać opowieści popularno-naukowej. Ważne jest jednak, żeby była ona opowiedziana w sposób lekki, przystępny dla dużej grupy odbiorców. Opowieści edukacyjne pozwalają kreować wizerunek firmy jako profesjonalisty w swojej branży.

Drogi. Bardzo popularnym typem storytellingu są opowieści dotyczące drogi. Bohater historii opowiada jaką drogę musiał przebyć, żeby znaleźć się w miejscu, w którym jest obecnie. Ważnym motywem opowieści jest wytrwałe dążenie do celu (nawet pomimo niepowodzeń), a także diametralna przemiana konkretnej osoby. Dobra historia uwzględnia zdarzenia, miejsca i ludzi, którzy mieli wpływ na kształtowanie się danego produktu. Jeżeli cel storytellingu zostanie osiągnięty, klienci uznają przedsiębiorcę za specjalistę, który zna się na swoim fachu jak nikt inny.

Wartości w działaniu. Tego typu storytelling może dotyczyć wartości reprezentowanych przez firmę – na przykład zaufania, pracy zespołowej, sumienności. Niektórzy decydują się opisywać cechy negatywne, które dana firma poprzez swoje działania piętnuje – na przykład lenistwo, niszczenie środowiska, zapominanie o słabszych.

Czytania w myślach klientów. Tego typu historie dotyczą obiekcji i wątpliwości, które mogą mieć klienci wobec niektórych produktów firmy. Narrator może poruszyć temat obaw o wpływ danego produktu na środowisko, czy jego bezpieczeństwo dla człowieka. Następnie przekonuje (używając racjonalnych argumentów), że takie obawy są nieuzasadnione. Na przykład produkt, który wzbudza zastrzeżenia osób dbających o środowisko jest w rzeczywistości w pełni bezpieczny, gdyż wykonano go z materiałów w 100 procentach nadających się do recyklingu, itp.

Storytelling ciągły i okazjonalny

Storytelling może mieć formę okazjonalną i ciągłą. W przypadku storytellingu okazjonalnego w każdej historii występują inni bohaterowie. Firmy wykorzystują storytelling okazjonalny w przypadku świąt, czy innych wyjątkowych okazji (na przykład Black Friday).

W storytellingu ciągłym opowiadamy cały czas tę samą historię – regularnie pojawiają się nowe jej wątki. Wymyślony bohater może w następnych wątkach pokonywać kolejne przeszkody lub kontynuować podobną narrację.

Storytelling może okazać się lepszą alternatywą dla konwencjonalnych reklam. Jego wielką zaletą jest fakt, że nie drażni on odbiorców, którzy są z każdej strony zasypywani nachalnymi reklamami produktów, które nie są im do niczego potrzebne. Dobry storytelling nie zniechęci potencjalnych klientów. Nawet jeżeli nie są oni zainteresowani konkretną usługą, czy produktem, mogą potraktować opowieść jako formę rozrywki.

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay on op - Ge the daily news in your inbox