10 umiejętności pracownika …doskonałego?

Wiele osób poszukujących pracy marzy o tym, aby poznać coś w rodzaju sekretnej formuły pozwalającej zdobyć serca i umysły swoich potencjalnych pracodawców. W rzeczywistości, taką formułę stanowi odpowiednia kombinacja umiejętności pracownika, której zacięcie poszukuje rekruter czy pracodawca pośród dziesiątek, a nawet setek chętnych.

W poprzednim artykule napisałam o kluczowych cechach charakteru pracownika, jakie cenią sobie pracodawcy. Dzisiaj równie istotny temat: umiejętności.

Jak wspomniałam, praktycznie każdy pracodawca poszukuje określonego zestawu umiejętności wśród osób ubiegających się o wolne stanowisko. Umiejętności, które są niezbędne do skutecznego wykonywania danego zawodu.

Jednak poza tymi określonymi w stosunku do danego zawodu umiejętnościami technicznymi, istnieją umiejętności uniwersalne. Jeśli masz je opanowane, masz spore szanse na zdobycie pracy, o jaką się starasz.

Dobra wiadomość jest taka, że większość osób poszukujących pracy, do pewnego stopnia posiada te umiejętności. Jeszcze lepsza wiadomość? Słabo rozwinięte umiejętności można ulepszyć i poprawić poprzez ćwiczenia, trening, rozwój zawodowy lub po prostu poprzez uzyskanie wsparcia ze strony kogoś, kto je posiada.

W momencie, gdy już opanujesz umiejętności, jakich większość pracodawców oczekuje ze strony sowich pracownika, wówczas możesz dostosować komunikację z rekruterem lub pracodawcą w oparciu o to, czego od ciebie oczekuje — czyli w swoim Curriculum Vitae, liście motywacyjnym i, oczywiście, na samej rozmowie kwalifikacyjnej — aby zaprezentować, jak dobrze to, co sobą reprezentujesz dopasowuje się do tego, czego pracodawca szuka i oczekuje.

Efekty licznych badań wyodrębniają kilkadziesiąt spośród grupy setek najróżniejszych umiejętności, jakimi może się pochwalić pracownik. Dr Randall S. Hansen i Katherine Hansen wyszczególnili te z nich, które padały najczęściej …



10 najbardziej poszukiwanych umiejętności pracownika

#1: Umiejętności komunikacyjne (słuchanie, mówienie, pisanie). Zdecydowanie najczęstsza umiejętność, jaka padała ze strony setek przepytywanych pracodawców, to komunikowanie się z innymi poprzez skuteczne słuchanie, mówienie i pisanie. Skuteczna komunikacja ma bowiem zasadnicze znaczenie w biznesie.

Skuteczna komunikacja to 20% tego co wiesz i 80% tego co czujesz na temat tego co wiesz.
——Jim Rohn

Przykładowy opis tej umiejętności do wykorzystania w liście motywacyjnym, na rozmowie lub w CV:

  • Z reguły jestem cierpliwym słuchaczem i komunikatorem, który skutecznie przekazuje informacje zarówno w mowie, jak i na piśmie.

Logika – to gramatyka myślenia.
——Novalis

#2: Umiejętności analityczne. Odnoszą się do twoich zdolności oceny sytuacji, podejścia do tematu z różnego punktu widzenia, szukania różnych perspektyw, gromadzenia szczególnych informacji, jeśli to konieczne; oraz określanie kluczowych kwestii, do których należy się odnieść.

Przykładowy opis:

  • Mam dość analityczny umysł z talentem do określania, analizowania, ulepszania i usprawniania złożonych procesów pracy. Bez większego wysiłku przychodzi mi realizowanie zadań, do których potrzebny jest szybki, spostrzegawczy umysł.

#3: Obsługa komputera / umiejętności techniczne. Niemal każda praca umysłowa wymaga podstawowej wiedzy na temat komputera i, przede wszystkim, jego obsługi — w tym oprogramowania biurowego, w szczególności pakietu Microsoft Office (głównie Excel, Access, Word, Outlook). Mile widziana jest też znajomość systemu Windows, począwszy od XP w górę.

Przykładowy opis:

  • Obsługuję komputer oraz oprogramowanie biurowe na średniozaawansowanym poziomie, w całości wystarczającym, aby w szybkim tempie opanować specjalistyczne programy przeznaczone dla firm.

#4: Elastyczność, zdolności dostosowawcze do panujących warunków, umiejętność ustalania priorytetów. Głównie chodzi o radzenie sobie z wieloma zadaniami, jakie zostają ci powierzane — a więc wyznaczanie priorytetów, dostosowywanie się do zmieniających się warunków czy wymagań, oraz podział pracy.

Przykładowy opis:

  • Z łatwością wpasowuję się w zadania realizowane przez grupę pracowników. Potrafię dopasować się do panujących warunków i środowiska pracy, w szczególności dzięki zdolności do ustalania priorytetów podczas realizowania wielu projektów w jednym czasie, które wymagają odpowiedniego podziału czasowego i podziału obowiązków między współpracowników.

#5: Umiejętności interpersonalne. Zdolność pracy w grupie, ze współpracownikami, inspirowanie innych do działania, angażowania się we wspólne projekty, a także łagodzenie pojawiających się konfliktów — co jest bardzo docenianą umiejętnością, głównie z uwagi na fakt, iż spędzanie ze sobą połowy dnia może z biegiem czasu prowadzić do małych prztyczków.

Przykładowy opis:

  • Po obserwacji moich dotychczasowych poczynań, mogę śmiało stwierdzić, iż potrafię budować ciepłe relacje z osobami, z którymi współpracuję, a ponadto udaje mi się znaleźć kompromis w sytuacjach, które wymagają konfrontacji dwóch różnych zdań czy zwykłych kłótni, wynikających często z błahych powodów jak zmęczenie.

Przywództwo to działanie, nie stanowisko.
——Donald H. McGannon

#6: Przywództwo, umiejętności zarządzania. Sprawa dość dyskusyjna, natomiast istnieją typy osobowości z natury przywódcze oraz takie, które tę przywódczość nabywają. Osoby przywódcze z łatwością zarządzają małą grupką ludzi i są dobrymi kandydatami na wysokie, odpowiedzialne stanowiska.

Przykładowy opis:

  • Zorientowany na cele lider, który utrzymuje w grupie produktywny klimat i z przekonaniem motywuje, mobilizuje i trenuje pracowników w celu osiągnięcia jak najlepszych rezultatów pracy.

Wyrozumiałość jest owocem znajomości własnych błędów.
——Alfred Aleksander Konar

#7: Wyrozumiałość i świadomość różnorodności. W środowisku pracy, praktycznie na każdym stanowisku, istnieje ogromna różnorodność osobowości, typów ludzi — którzy mają najróżniejsze systemy przekonań, a nawet wierzeń. Dobrze jest, jeśli poszukujący pracy potrafi zademonstrować swoje zdroworozsądkowe podejście, wyrozumiałość i świadomość tych różnorodności.

Przykładowy opis:

  • Elementem mojej osobowości jest wrażliwość kulturowa i łatwość w budowaniu ciepłych relacji z różnymi typami współpracowników w środowisku międzykulturowym.

#8: Umiejętności planowania oraz organizacyjne. Dotyczą zdolności do projektowania, planowania, organizacji oraz realizacji projektów i zadań w wyznaczonym czasie. Obejmują także wyznaczanie celów.

Przykładowy opis:

  • Jestem zorientowanym na rezultaty człowiekiem sukcesu z przykładnymi umiejętnościami planowania i organizowania, idącymi w parze z wysokim stopniem orientacji na szczegóły.

#9: Umiejętność rozwiązywania prostych i skomplikowanych problemów / szybkie rozumowanie / kreatywność. Chodzi tu o lekkie podejście do problemów rozwiązywanych za pomocą twórczego umysłu, szybkiego łączenia jednej myśli z drugą, tak by w efekcie znaleźć najlepsze rozwiązanie. Dodatkowo, orientacja w „świecie informacji” — w poszukiwaniu zarówno gotowych rozwiązań na poszczególne problemy, jak i sugestii czy podpowiedzi.

Przykładowy opis:

  • Potrafię rozwiązywać zarówno proste, jak i złożone problemy, do których należy podejść w twórczy sposób z odpowiednim przygotowaniem.

#10: Praca zespołowa. Mnóstwo stanowisk wymaga tego, aby zadania czy projekty były realizowane przez grupę ludzi, czyli zespół. Musisz więc wykazać, że potrafisz działać w grupie zorientowanej na jeden cel.

Przykładowy opis:

  • Jestem zaradny przy zadaniach grupowych — potrafię podrzucić zespołowi idee, pomysły, koncepcje, sugestie; następnie je przedyskutować i rozważyć wdrożenie lub odrzucić.

Teraz masz co przemyśleć, drogi Czytelniku, Czytelniczko! Pamiętaj, że wymienione w tym artykule umiejętności pracownika są najbardziej poszukiwane przez pracodawców. Warto, abyś większość z nich umiejętnie zawarł w CV oraz Liście Motywacyjnym, no i przede wszystkim zaprezentował na samej rozmowie kwalifikacyjnej.

Pamiętaj jednak o ważnej rzeczy: opisywanie własnej osoby bez elementów dowodu …to proszenie się o kopniaka! Co mam na myśli? Zobacz: każdy może składać obietnice. Każdy może powiedzieć, że radzi sobie w pracach grupowych jak prawdziwy lider zorientowany na sukces, jednak są to tylko puste obietnice, nie sądzisz?

Aby takie obietnice nabrały mocy sprawczej, muszą być podparte elementami dowodu. Takie elementy przy próbie zdobywania wymarzonej pracy to przede wszystkim referencje osób trzecich — pracodawców, u których byłeś zatrudniony w przeszłości.

I wyobraź sobie, że twój potencjalny pracodawca czyta twoje doskonałe CV, przedstawiające twoje umiejętności, których poszukuje …po czym przechodzi do załączonych referencji, w których osoby trzecie faktycznie potwierdzają, że potrafisz działać w grupie … że faktycznie reprezentujesz sobą przywódcze cechy … że faktycznie potrafisz nawiązywać ciepłe kontakty…

… czy nie sądzisz, że to drastycznie podniesie twoje szanse na zdobycie pracy, o jaką się starasz? Możesz być pewien, że TAK! Referencje to jeden z najbardziej wiarygodnych elementów przekonujących potencjalnego pracodawcę do kandydata. W przyszłości do tego tematu powrócę, a tymczasem zapraszam do dyskusji w komentarzach.

Życzę najlepszego,

Wyślij na FB

Recent Articles

spot_img

Related Stories

1 Comment

  1. Gratuluję. Bardzo profesjonalny i wielce pouczajacy tekst. Może być przydatny pracownikom HR, doradcom personalnym itp.
    Z wyrazami atencji
    HENRYK GRYMUZA
    doradca zawodowy, trener zatr.
    ws[pieranego, pedagog, dziennikarz

Skomentuj Henryk Grymuza Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay on op - Ge the daily news in your inbox